Proč je tak snadné narušit podmořské kabely a naopak těžké je opravit?

Jsou podmořské kabely novým cílem ruské hybridní války? Jak náročné je vůbec takový kabel přerušit a jaká specifika má jeho položení či oprava?

Podmořské kabely jsou dnes přítomné po celém světě a jsou pomyslnou páteří internetové sítě. Optický kabel má velkou datovou propustnost a jde o aktuálně nejspolehlivější formu přenosu velkého množství dat. Pod hladinou však najdeme i kabely, jako je aktuálně diskutovaný Estlink 2, které slouží pro vedení elektrické energie. Podmořské kabely spojují jednotlivé státy i celé kontinenty a jejich pokládání má celou řadu specifik. Ještě více pak jejich případné opravy.

Obrázek: Proč je tak snadné narušit podmořské kabely a naopak těžké je opravit?

Estlink 2 využívá výrazně silnějších kabelů, než je tomu v případě vedení internetu. Pro tanker však kabel není dostatečným soupeřem. Loď táhla kotvu o váze 6-10 tun po mořském dně kolem 100 km. Po cestě dělala podivné manévry právě v místech, kde se nachází kabel Estlink 2. Podle vyšetřovatelů není možné, aby si toho posádka nevšimla.  Foto: Unsplash

K narušení podmořských kabelů dochází nejčastěji vlivem lodní dopravy a rybolovu. Ve většině případů jde však o optické kabely, nikoliv vedení elektřiny. Ačkoliv dochází k podobným incidentům podle serveru telegeography.com více jak 100× do roka, málokdy jsou škody tak vysoké a záměr úmyslný, jako je tomu podle dosavadních zpráv vyšetřovatelů v případě přerušení kabelu Estlink 2 lodí Eagle S.

Estlink 2 je pro Estonsko důležitým zdrojem energií

Jak název napovídá, Estlink 2 je druhým spojením pro přenos stejnosměrného proudu mezi Estonskem a Finskem. Kapacita kabelů je 650 MW, což umožňuje pokrýt až polovinu spotřeby elektřiny, kterou Estonsko potřebuje v zimních měsících. Celková délka Estlink 2 je pak přibližně 170 km, přičemž kolem 24 km vede po souši. Mořský kabel, který je instalován v hloubce až 90 m, vede po mořském dně 145 km až na finské území, kde pokračuje jako nadzemní vedení v délce 14 km do měnírny Anttila.

Estlink 2 byl uveden do provozu v roce 2014. Estonsko-finské elektrické spojení stálo 320 milionů eur a mělo fungovat více než 50 let bez nutnosti oprav.

Pobaltské státy – Estonsko, Lotyšsko a Litva – jsou posledními členskými státy EU, které nejsou připojeny k evropské elektrické síti. K velkému kroku dojde 8. února 2025, kdy se tyto země plánují odpojit od ruského systému BRELL a připojí se k evropské síti. Přípravy odpojení trvaly celých 20 let pod vedením estonské společnosti Elering. Podle odborníků je možné, že přerušení podmořských kabelů mezi Estonskem a Finskem je potenciálně krokem Ruska, které se snaží tomuto odpojení zabránit. I když to důkazy potvrzí, zatím to potvrdit nelze.

Šlo o záměr?

Zprávy finských vyšetřovatelů potvrzují možný záměr poškodit kabely ze strany posádky tankeru. Vyšetřovatelé krátce po události dokonce identifikovali „vlečnou stopu“, ale zatím nenašli chybějící kotvu lodi Eagle S. „Stopa je dlouhá desítky kilometrů,“ řekl Sami Paila, vedoucí taktického týmu a vrchní inspektor finského Národního úřadu pro vyšetřování.

Finská celní služba se domnívá, že loď je součástí „stínové flotily“ tankerů, které jsou využívány k obcházení sankcí na vývoz ruské ropy. Flotila je překvapivě početná – v současné době ji podle výzkumníků tvoří vyšší stovky plavidel (Ukrajina hovoří o cca 1 000 tankerů) a tvoří tak cca 17 % ze všech ropných tankerů na světě. Na ruském exportu ropy by se podle odborníků mohla podílet až ze 70 %. Loď zadržená finskými úřady převáží na palubě 35 tisíc tun benzínu.

Díky rychlé reakci finské policie došlo k obsazení lodi a zabavení přístrojů, které podle vyšetřovatelů potvrzují, že loď je součástí stínové flotily napojené na Rusko. Loď se podle prvních informací podílela na sledování lodí a letadel NATO.

Jak probíhá oprava podmořských kabelů?

Oprava podmořských kabelů zabere podle odborníků celých 7 měsíců a vyjde na 30 milionů EUR. Spojení tak bude opraveno podle společnosti Fingrid obnoveno k 1. srpnu 2025. Oprava bude obnášet dopravu nové části kabelu ze Švédska a následnou výměnu poškozené části.

Opravu provede speciální loď, která vyzvedne kabely v místě poškození nad hladinu a provede napojení před a za místem poškození. Situaci komplikuje fakt, že je kabel nutné odkrýt z 6m náspu, opravit, následně položit na dno a opět zasypat.

Zdroje: 1, 2, 3

Odebírat
Upozornit na
guest
4 Komentářů
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Obrázek: Proč je tak snadné narušit podmořské kabely a naopak těžké je opravit?
Proč je tak snadné narušit podmořské kabely a naopak těžké je opravit?
Obrázek: Technologie roku 2025: Elektromobilita, všudypřítomná AI a nástup „agentů“
Technologie roku 2025: Elektromobilita, všudypřítomná AI a nástup „agentů“
Obrázek: iPhone SE 4 bude levnější, než se čekalo. Díky vlastnímu 5G modemu Applu
iPhone SE 4 bude levnější, než se čekalo. Díky vlastnímu 5G modemu Applu
Obrázek: Velký vánoční úspěch NASA: Sonda Parker se „dotkla“ Slunce a přežila
Velký vánoční úspěch NASA: Sonda Parker se „dotkla“ Slunce a přežila
Obrázek: Jaké aplikace nesmí chybět v novém chytrém telefonu? Nejlepší aplikace pro Android zdarma
Jaké aplikace nesmí chybět v novém chytrém telefonu? Nejlepší aplikace pro Android zdarma
Obrázek: Čas došel, Štědrý den je tu. Tipy na dárky na poslední chvíli, které vám přijdou e-mailem
Čas došel, Štědrý den je tu. Tipy na dárky na poslední chvíli, které vám přijdou e-mailem
Obrázek: Dostali jste nový telefon? Poradíme, jak snadno přenést kontakty, zprávy a data ze starého
Dostali jste nový telefon? Poradíme, jak snadno přenést kontakty, zprávy a data ze starého
Obrázek: Tipy na last minute dárky pro fanoušky technologií, geeky a ajťáky
Tipy na last minute dárky pro fanoušky technologií, geeky a ajťáky