Model Electric Scooter 5 Max od Xiaomi sází na extra bezpečnostní prvky, slušný výkon i pohodlí za jízdy. V městském prostředí je to takřka ideální vozítko. Zábavná je však pouze natolik, kolik předpisy dovolí, a to není moc.
Elektrické koloběžky značky Xiaomi patří k těm nejoblíbenějším na trhu. Výrobce kdysi nadchnul začínající komunitu jezdců na elektrokoloběžkách dostupnými a praktickými modely, jako byl například Mi Electric Scooter Pro 2. Byl lehký, svižný, se slušným dojezdem a když se do něj pustil zdatný kutil, dokázal jej vylepšit až k nepoznání. To vše navíc za férovou cenu.

Foto: Redakce inSmart.cz
Doba ale pokročila a Xiaomi už na trh uvedlo pátou generaci elektrických koloběžek. Ta se skládá jednak ze tří sourozenců lišících se stupněm výbavy: 5, 5 Pro a 5 Max a dále také modelu Elite, který je navzdory pojmenování tím nejlevnějším. „Pětkové“ modely mají všechny stejnou baterii a další podobné prvky výbavy, liší se však výkonem motoru a kvalitou odpružení.
My jsme vyzkoušeli model 5 Max, tedy ten s maximální výbavou, ale také nejvyšší cenou. Pozor však na to, že nejde o úplnou špičku nabídky od Xiaomi, top modelem je stále předloňská koloběžka Electric Scooter 4 Ultra, která má unikátní design i systém odpružení a vylepšený sportovní režim.
Sázka na bezpečnost
Electric Scooter 5 Max už na první pohled dává najevo, že to bude pohodlné svezení. Koloběžka je poměrně robustní, má širší stupátko, desetipalcové bezdušové pneumatiky a skoro 59 cm široká řídítka. S hmotností 22,3 kilogramu už je to věc, kterou pokud budete chtít přenášet v ruce, tak jen na krátké vzdálenosti, nebo třeba při uskladňování v domácnosti nebo kanceláři.
- Foto: Redakce inSmart.cz
- Foto: Redakce inSmart.cz
Koloběžka má dvojí systém odpružení. Jednak je tu hydraulicky odpružená přední vidlice, což je vlastnost, kterou sdílí i s levnějšími sourozenci. I zadní kolo však pohlcuje lépe nárazy díky dvojicí pružinových tlumičů a to je hlavní výhoda modelu Max, ostatní „pětkové“ koloběžky už zadní kola odpružená nemají. Výsledkem je tedy to, že s modelem Max se lze vydat i třeba na dlažbu z kamenných kostek. Zkoušel jsem to, jako pohodlnou jízdu bych to sice také neoznačil, ale když si vzpomenu, jak se mnou klepaly neodpružené koloběžky, tak tady to byla celkem pohoda.
Všechny výše zmíněné prvky výbavy dodávají bezpečnější pocit při jízdě. Sem tam se nebudete bát i najet na hrbol a trochu si třeba i poskočit a koloběžce to nedělá žádný problém. Xiaomi navíc přidává i extra bezpečnostní prvky, jako je třeba systém parkování v kopci nebo systém kontroly trakce, který lépe zvládá mokrou vozovku. A ano, i za mokra můžete vyjet, Electric Scooter 5 Max je utěsněný proti cákající vodě (IPX5).

Foto: Redakce inSmart.cz
Co se brzd týče, je tu přední bubnová a zadní elektronická (E-ABS). Ocenil bych, kdyby brzda mohla být i trochu ostřejší, ale zase když si vezmeme v potaz maximální rychlost (viz dále), tak to na efektivní brzdění úplně stačí. Brzdu dále indikuje také zadní světlo, koloběžka má i přední reflektor s možností jej nechat aktivovat automaticky za šera a tmy a také je tu speciální podsvícení stupátka na bocích.
- Foto: Redakce inSmart.cz
Dále tu jsou všechny nezbytné moderní prvky, jako je třeba propojení s mobilem přes aplikaci Xiaomi Home, kde se dozvíte podrobnější statistiky o aktuální jízdě a také pár základních nastavení. Samotná koloběžka pak za jízdy indikuje rychlost, jízdní režim a stav nabití malým displejem uprostřed řídítek, jehož podoba je už od dob zmíněného modelu Pro 2 pořád stejná.
Mimo město nuda, ne ovšem vlastní vinou
S motorem o nominálním výkonu 400 W, potažmo 1 000 W ve špičce se může zdát, že do města je to víc než dost. A co do hrubého výkonu je to pravda, koloběžka umí i s těžším jezdcem (řekněme do 90 kilogramů, byť maximální nosnost je 120) vyjet poměrně strmý kopec, a kličkování mezi lidmi na cyklostezkách je také pěkně svižné, ale pořád bezpečné.

Foto: Redakce inSmart.cz
Je nutné ale myslet na to, že tento model splňuje legislativní pravidla ohledně maximální rychlosti, aby na jízdu nebylo potřeba povinné ručení a řidičský průkaz a šlo s koloběžkou využívat cyklostezky. To znamená zamčenou maximální rychlost na 25 km/h. Je to na město dostatečné? Téměř vždy ano. Ale mimo něj, v momentě, kdy se před vám otevře dlouhá a relativně prázdná stezka či vozovka, to je prostě pomalé.
Za to ale Xiaomi ani nemůže. Kritika teď padá spíše na obecný fakt, že pokud si chcete pořídit model vhodný na cyklostezky a městský provoz, tak podle zákona prostě musí jezdit pomalu a nesmíte jej odemknout na vyšší rychlost. Rychlejší koloběžky už se podle zákona berou jako motocykly a musí tedy mít nezbytnou dokumentaci a jezdit v běžném provozu. Výrobce dokonce už ani do výbavy koloběžek nedává tempomat, což je funkce, která potenciálně může snížit pozornost na řízení, ovšem opět za cenu toho, že delší jízdy budou méně pohodlné.

Foto: Redakce inSmart.cz
Výlety s tímto nebo jakýmkoliv jiným modelem splňující legislativu jsou tak hlavně o tom, že se budete často kochat krajinou, protože ta moc rychle ubíhat nebude. A pokud budete chtít s koloběžkou jezdit jen na soukromém pozemku, kde legislativa neplatí, tak máte stejně smůlu, protože maximální rychlost je blokovaná na hardwarové úrovni. Max prostě rychleji nepojede.
60 kilometrů jen v ideálních podmínkách
Integrovaná baterie má kapacitu 10,2 Ah / 477 Wh a výrobce udává, že koloběžka umí ujet až 60 kilometrů na jedno nabití. V poznámce pod čarou se ale dozvíte, že je to naměřeno „se zátěží 75±5 kg na rovné silnici při jízdě stálou rychlostí 15 km/h s okolní teplotou 25±5 °C a rychlostí větru ≤3 m/s“. Takže za ideálních podmínek. Realita bude taková, že pokud pojedete na koloběžce třeba zatížení batohem s věcmi, sem tam si dáte nějaké to stoupání, povětšinou pojedete oněch maximálních 25 km/h a teplota bude nižší, počítejte s dojezdem asi 40 km v horším a 50 km v lepším případě.
- Foto: Redakce inSmart.cz
Na testovací trase o vzdálenosti 15 kilometrů a jedním mírnějším a druhým opravdu dlouhým a táhlým stoupáním jsem jízdou se svými 85 kilogramy plus fotoaparátem a notebookem v batohu vyčerpal asi 35 % baterie. Vzhledem k tomu, že kolobežka už na posledních 10 procentech kapacity už moc nepojede (a do kopce už vůbec ne), je realistické od ní očekávat zhruba 45 kilometrů dojezdu. Což ovšem ve výsledku není špatné.
S baterií souvisí také nabíjení, a tady si Xiaomi připravilo trochu chyták. Chlubí se totiž, že koloběžka se umí do plné kapacity nabít už za 3 hodiny, jenže to si musíte přikoupit rychlou nabíječku. Ta stojí okolo 1 500 korun. V balení s koloběžkou dostanete pouze běžnou nabíječku a té to trvá výrazně déle: 9 hodin. Záleží však čistě na vás, zda rychlejší nabíjení za příplatek oceníte, nebo zda vám na tom příliš nezáleží a spokojíte se s pomalejší rychlostí.

Foto: Redakce inSmart.cz
Stojí za to?
Model Electric Scooter 5 Max pořídíte za 15 499 korun. Varianta Pro je o dva tisíce korun levnější a až na odpružení zadních kol a podsvícené stupátko je to to samé. Základní „pětka“ má už i slabší motor ale zase vyjde jen na 11 tisíc korun. Pořízení modelu s maximální výbavou je pak primárně otázka toho, zda opravdu oceníte systém kvalitnějšího odpružení, nebo zda vám stačí něco trochu tužšího. Koloběžka jako taková je do města vhodná, pohodlná a příjemně svižná, jen počítejte s tím, že omezovač rychlosti vám bude zábavu z jízdy trochu krotit a při přenášení v ruce se Max docela pronese.

Foto: Redakce inSmart.cz
Zdroj: Test redakce