OpenAI integrovala dlouho očekávanou funkci internetového vyhledávače přímo do rozhraní ChatGPT. Společnost tím na poli internetového vyhledávání vstupuje do přímé konfrontace s Googlem. Nová funkce je dostupná pro předplatitele služby ChatGPT Plus a postupně se rozšíří i mezi ostatní uživatele. Co umí?
Jak tomu u nových funkcí ChatGPT bývá, vyhledávání není samostatnou službou. OpenAI ho přímo zabudovala do rozhraní chatu v ChatGPT. V případě, že je potřeba získat aktuální informace z internetu, provede AI na pozadí automaticky vyhledávání. Jindy ho může uživatel vynutit kliknutím na ikonu globu, která přibyla vedle ikonky pro přiložení souborů. Pokud máte službu předplacenou, můžete vyhledávání vyzkoušet již nyní i v ČR.
Výsledky vyhledávání jsou prezentovány přirozeným jazykem přímo v okně cahtu. Dalo by se říct, že informace AI pro uživatele předem zpracuje a až následně mu je zobrazí. Výhodou zde je, že uživatel mj. dostane informaci, odkud AI čerpala a může se díky přiloženým odkazům prokliknout na zdrojovou stránku. Odkazy jsou zobrazeny jak přímo v textu, tak v pravém sloupci vedle okna chatu. Asi vás nepřekvapí, že ChatGPT také dokáže informace zasadit do kontextu a odpovídat na doplňující dotazy.
Co nový AI vyhledávač umí?
Adam Fry, vedoucí týmu ChatGPT Search, ukázal několik zajímavých příkladů využití nové funkce. Při dotazu na akcie Applu systém zobrazil interaktivní graf, informace o nadcházejících výsledcích a relevantní zprávy. Vše bylo doplněno odkazy na původní zdroje. Při dotazu v češtině však u akcií dostáváme omezenější výstupy. To se potvrdilo i při hledání koncertů a akcí, kdy se potvrzuje, že OpenAI na některých funkcích úzce spolupracovala s americkými službami.
Interaktivní mapa, kterou u některých hledání služba zobrazuje, ale funguje. Při hledání vegetariánských restaurací v Brně nám SearchGPT nabídl interaktivní mapu s označenými podniky včetně prokliků na jejich stránky. Uživatel si může následně upřesnit požadavky, takže pokud máte konkrétní představu, můžete ji AI zkusit popsat.
Služba je dostupná na všech platformách – v prohlížeči, na iOS, Androidu i v desktopových aplikacích pro Windows a macOS. Foto: Redakce inSmart.cz
OpenAI pro vyhledávání využívá mix různých technologií. Jednou z nich je na pozadí vyhledávač Bing od Microsoftu (podobně jazykové modely OpenAI fungují ve službě Copilot od Microsoftu). Není to však jediný díl skládačky. Základ tvoří vylepšená verze modelu GPT-4 a konkrétnější detaily tvůrci nezveřejnili.
Vyhledávač je zcela bez reklam
Na rozdíl od Googlu v ChatGPT nenajdete žádné reklamy. Zatímco Google vydělává na reklamách ve výsledcích vyhledávání, OpenAI prý zatím nemá v plánu reklamy přidávat. Výsledky jsou tak v tuto chvíli přehlednější a nezahlcené propagovaným obsahem.
Podle Frye má přístup k aktuálním informacím také pomoct snížit riziko tzv. halucinací, kdy AI systémy generují nepřesné nebo smyšlené informace.
Jak padlo výše, služba je momentálně k dispozici pro předplatitele ChatGPT Plus. V následujících týdnech se pak rozšíří pro firemní a školní účty. Uživatelé bezplatné verze získají přístup až v průběhu následujících měsíců. Detailní test již pro vás připravujeme.
Zdroje: OpenAI, redakce inSmart.cz