Vyhledávač Seznam.cz má na českém trhu stále významné zastoupení. Doposud však platilo, že kvalita výsledků pokulhávala a Google měl v tomto směru významný náskok. To se nyní změnilo a vyhledávač Seznamu se dočkal největší změny za 10 let. Co díky použití významových vektorů dokáže?
Když jste dříve zadali do vyhledávačů Seznam.cz a Google.cz stejný dotaz, výsledky se lišily. Na Seznamu občas nebylo jasné, proč se zobrazuje výpis vybraných stránek, když na dotaz jiné odpovídají o poznání lépe. Google tedy nabízel v naprosté většině případů relevantnější výsledky. Odpovídá tomu ostatně i propad počtu uživatelů českého vyhledávače, který podle dat serveru Statcounter klesl z přibližně 50 % v roce 2009 na cca 10 % v roce 2021.
Seznam pochopí i význam komplikovaných dotazů
Seznam svůj boj s Google naštěstí nevzdal. Konkurence je zapotřebí a poslední aktualizace vyhledávače ukazuje, že v Seznamu ještě neřekli poslední slovo. Nový vyhledávací algoritmus Seznamu si poradí s komplikovanými dotazy, jako je např. „Jak se nazýval dokument z roku 1212, který mj. zaručoval českým panovníkům dědičný královský titul?“. Dříve by vyhledávač měl problém na takový dotaz odpovědět a zobrazil by prázdnou stránku výsledků. Dnes bez problémů vrátí stránku plnou odpovědí. Může za to nasazení nové technologie v podobě významových vektorů.
„Ke stávajícím výsledkům jsme přidali vyhledávání pomocí významových vektorů. Z dotazů i webových stránek vyrábíme sadu vektorů, které reprezentují, co daný kus textu znamená. Vektory počítáme embeddingovým modelem, který je naučený přiřazovat podobné vektory textům, které se obvykle vyskytují v podobných kontextech. K vektorům dotazu pak hledáme nejpodobnější vektory stránek v mnohorozměrném vektorovém prostoru,“ komentuje změny článek na blogu Seznam.cz.
Dobrá zpráva pro uživatele i tvůrce stránek
Kvalita vyhledávacího algoritmu Seznamu dříve komplikovala život i tvůrcům webových stránek, protože kvalita obsahu se neodrážela v pozicích jejich stránek ve výsledcích vyhledávání. Mnozí tak na optimalizaci pro Seznam zanevřeli. To se s poslední aktualizací z 29. ledna 2021 mění. Seznam.cz už dokáže chápat kontext, poradí si s významem slov a na první pohled je „chytřejší“. Těží z toho jak uživatelé, tak tvůrci stránek s kvalitním obsahem.
O poznání těžší bude nyní podvádění ve výsledcích vyhledávání, takže by mělo ubýt spamujících stránek s nekvalitním obsahem. Vyhledávač navíc také dokáže, podobně jako Google, lépe pochopit uživatelský záměr. Pokud hledáte výraz, který pravděpodobně směřuje k nákupu zboží, budou nabídnuty výsledky z e-shopů. Pokud zjišťujete informace a hledáte návod, bude vám nabídnuta stránka jako je inSmart.cz.
Anonymní vyhledávač DuckDuckGo na vzestupu, v lednu 2021 poprvé překonal 100 milionů hledání za den.
Chytřejší jízdní řády najdou spoje rovnou z vyhledávání
Aktualizace vyhledávacího algoritmu má pozitivní dopad i na další funkce vyhledávače. Pokud do vyhledávače Seznam.cz napíšete např. dotaz „vlak Praha Ostrava“, zobrazí se vám dvojice nejbližších spojů společně s řadou dalších souvisejících výsledků.
Podle tvůrců vyhledávače je využití významových vektorů jen začátek, který umožní řadu dalších změn a vylepšení. Určitě nové vyhledávání vyzkoušejte a dejte nám v diskuzi vědět, jak se vám líbí. Rozdíl je znát.
Zdroj: Seznam.cz
SEznam je dobrý akorát tak dobrý abych si s ním stáhl gúgla :-)))