Společnost Blue Origin miliardáře Jeff Bezose, dnes dosáhla významného milníku. Jejich nová raketa New Glenn úspěšně absolvovala svůj první orbitální let a zařadila se tak mezi rakety schopné vynášet náklad na oběžnou dráhu Země.
New Glenn je impozantním kouskem techniky – s výškou přes 98 metrů je jen o něco menší než legendární raketa Saturn V z programu Apollo. První stupeň pohání sedm motorů BE-4 na kapalný zemní plyn vyvinutých přímo společností Blue Origin. Druhý stupeň je vybaven dvěma vodíkovými motory BE-3U. Celkový tah při startu dosahuje 3,8 milionu liber (přibližně 17 milionů Newtonů), což je dokonce více než v případě Starship od SpaceX.
Raketa se chlubí nadstandardně velkým nákladovým prostorem o průměru 7 metrů. To je o cca dva metry více než u běžných raket a nabízí tak dvojnásobný objem pro náklad. Do tohoto prostoru by se dokonce vešla celá menší raketa New Shepard, kterou Blue Origin používá pro suborbitální turistické lety. Na nízkou oběžnou dráhu dokáže New Glenn vynést až 45 tun nákladu, což je o 50 % více než dokázal americký raketoplán Space Shuttle.
Úspěch s drobným neúspěchem
Přestože hlavní cíl mise – dosažení oběžné dráhy – byl splněn, nepodařilo se zachránit první stupeň rakety. Ten měl přistát na speciální plošině Jacklyn (pojmenované po matce Jeffa Bezose) ve vzdálenosti stovek kilometrů od pobřeží. Blue Origin ztratila spojení s boosterem těsně před plánovaným přistáním. Přesné příčiny neúspěšného přistání jsou nyní předmětem vyšetřování.
„Naším cílem bylo dosáhnout orbity. Cokoliv nad to je bonus,“ uvedl před startem CEO Blue Origin Dave Limp. „Přistání našeho boosteru na moři je ambiciózní – ale jdeme do toho. Ať už to dopadne jakkoliv, hodně se naučíme.“
Znovupoužitelný první stupeň je navržen na 25 misí a je poháněn sedmi motory BE-4 společnosti Blue Origin, což jsou nejvýkonnější motory na kapalný kyslík (LOX) a zkapalněný zemní plyn (LNG) s kyslíkem obohaceným stupňovým spalováním, jaké kdy letěly. Bohužel, tentokrát firma o booster přišla už po prvním startu.
Testování technologií pro budoucí lety
Primárním nákladem této mise byl Blue Ring Pathfinder – testovací platforma pro vývoj víceúčelového vesmírného dopravního systému Blue Ring. Jde vlastně o experimentální náklad vyvinutý společností Blue Origin, který testuje komunikaci mezi řídícím střediskem a raketou. Projekt je vyvíjen ve spolupráci s Defense Innovation Unit amerického ministerstva obrany. Mise NG-1 zároveň slouží jako první certifikační let v rámci programu National Security Space Launch.
Druhý stupeň rakety se dostal na tzv. vysokou eliptickou oběžnou dráhu a pohyboval ve výšce od 2 400 po 19 300 kilometrů. Tato dráha byla zvolena záměrně pro otestování schopností systému v různých výškách, viz schéma mise.
Další kusy jsou již ve výrobě
Blue Origin má již ve výrobě několik dalších exemplářů rakety New Glenn. Mezi plánovanými misemi jsou starty satelitů pro internetovou konstelaci Project Kuiper společnosti Amazon, který je obdobou sítě Stalink, či pro vesmírnou mobilní síť AST SpaceMobile. V delším horizontu má New Glenn vynést dvojici sond k Marsu v rámci NASA mise ESCAPADE.
SpaceX, která momentálně dominuje trhu s orbitálními starty, získává prvního významného konkurenta ze soukromého sektoru. I tak je její pozice nadále suverénní. Jen v tomto měsíci SpaceX už osmkrát vypustila svoji raketu Falcon 9 a dnes večer chystá sedmý testovací let svého obřího systému Starship.
Zdroj: Blue Origin, NG-1