Nová verze nejpopulárnější herní konzole na světě přinese mnohé změny. Sony dá konečně sbohem tradičnímu disku a zrychlí tak načítání her. Jaký bude PlayStation 5? Architekt Sony, Mark Cerny prozradil několik detailů.
Sony s novou generací herní konzole PlayStation rozhodně nespěchá. Na letošním herním veletrhu E3 nemá co ukázat a tak se tam podle dostupných informací ani neukáže. Nový PlayStation 5 prý v roce 2019 na trhu určitě neuvidíme, byť je zde šance, že jej letos v prosinci japonský výrobce představí na akci PSX.
Různé verze konzole Sony PlayStation drží k březnu roku 2019 podle serveru Statcounter kolem 63,6 % trhu, následují Microsoft Xbox s 34,4 % a Nintendo s 1,97 %.
PlayStation 5 opět s AMD a nově s podporou Ultra HD Blu-ray
Aby mohli vývojáři ladit hry pro novou verzi konzole, měli by dostat do rukou speciální vývojářský model. Podle zmínky Marka Cerneho se můžeme těšit na zpětnou kompatibilitu s PS4 a dojít by mělo i na očekávanou Ultra HD Blu-ray mechaniku.
Jako u předchozích generací, i u PS5 budou použity čipy od AMD. Osmijádrové procesory na architektuře Zen 2 a grafika Navi staví na 7nm výrobním procesu. O grafice toho zatím moc nevíme, ale blíží se veletrh Computex, kde by mělo AMD odhalit veškeré detaily. Již nyní se mluví o podpoře 8K rozlišení a hry bychom si měli mít možnost zahrát ve 4K.
Velkým tématem je v oblasti počítačové grafiky ray tracing, tedy sledování paprsků světla v rámci vykreslení grafických scén, díky čemuž lze dosáhnout opravdu realistické grafiky. Pokud bude ray tracing renderován přímo speciálními jednotkami, bude se jednat o skvělou informaci pro milovníky skvělé grafiky. Jak ale nedávno ukázal Crytek, možné je pozoruhodných výsledků dosáhnout i s běžnou grafikou. To by mohlo v kombinaci s virtuální realitou (a potenciálně i novými brýlemi s lepším rozlišením) znamenat zajímavou podívanou.
Podobně jako ray tracing by mělo u PlayStationu 5 fungovat i zpracování zvuku. Právě informace o šíření světla scénou prý mají pomoci s lepším zpracováním zvuku a nabídnout opravdový 3D audio zážitek.
Rychlejší načítání obsahu a her díky SSD
Ceny SSD už klesly natolik, že má smysl použít je u masových produktů, jakými jsou právě herní konzole. Využití SSD bez pohyblivých částí bude pro hráče znamenat rychlejší chod konzole a především by měli rozdíl poznat při načítání obsahu. Překonat by v tomto ohledu měla nová konzole i dnešní PC.
Podle kolegů z redakce magazínu Wired je rozdíl citelný. Srovnávaný PS4 Pro byl při načítání scény ve hře Spider-Man s PS5 devkitem výrazně pomalejší. PS5 zvládl teleportaci do jiné části města za 0,8 sekundy, PS4 Pro za 15 sekund. Pomalé načítání textur z HDD do operační paměti by tak mělo být minulostí.
Na další informace a úniky si budeme muset počkat. Už nyní je jasné, že kvůli streamingovým herním platformám typu Google Stadia budou muset nové konzole nabízet zajímavé vychytávky a funkce navíc.
Zdroj: Wired