V pražském O2 Universu se ve středu 14. června setkaly české i světové špičky v oblasti udržitelnosti. Přes osmdesát řečníků společně přednášelo a debatovalo o elektromobilitě, udržitelné ekonomice, zemědělství i energetice. Mezi vystupujícími byla například evropská komisařka Rosalinde van der Vlies, ministr životního prostředí Petr Hladík nebo ředitel ČEZ Esco Kamil Čermák.
Řečníci poukazovali na nutnost hledět do budoucnosti a cílit na dlouhodobé koncepty a plánování. Udržitelná témata se postupně dostávají do popředí ve všech pracovních odvětvích. „Přes 87 procent investorů už jsou dnes lidé z generace Z nebo mileniálové. A především podle toho se vyvíjí oblasti, do kterých se nyní investuje,“ zmínil hned na úvod Jan Růžička z PPF Group. To, co by před několika lety pro velké společnosti nebylo zajímavé, je nyní hlavním hnacím motorem trhu.
Jaká je uhlíková stopa společnosti? ESG bude čím dál důležitější
Jedním z hlavních témat konference bylo připravované ESG, tedy reporting měřitelných hodnot velkých firem a jejich cesty k udržitelnosti a minimalizování uhlíkové stopy. V tuto chvíli je ESG report povinný pro velké firmy, do budoucna se ale bude týkat i těch menších.
Ondřej Rybka z poradenské společnosti PwC, která byla platinovým partnerem konference, například představil aplikaci na měření nefinančních dat ESG Management Solution. Nástroj umí na základě vložených dat vypočítat uhlíkovou stopu společnosti, monitorovat její aktuální stav i simulovat budoucí vývoj. Aplikace umí dokonce měřit uhlíkovou stopu napříč dodavatelským řetězcem a následně vytvořit nefinanční reporty o dopadech podnikání firmy na životní prostředí.
„Cesta k udržitelnosti a uhlíkové neutralitě, kterou máme před sebou, je dlouhá. Musíme jí ale ujít rychle, aby tu v budoucnosti mohly žít i naše děti,“ vysvětlovala Martha Amram ze společnosti GLYNT.AI, která se věnuje zautomatizování environmentálních reportů ESG.
PPA kontrakty pomohou i s náklady
Jan Brázda z PwC poté upozornil na stále populárnější formu snižování uhlíkové stopy prostřednictvím PPA kontraktů. Jde o způsob nákupu energií přímo od jejich producentů, zejména provozovatelů obnovitelných zdrojů energie. Zákazník tak může nakoupit energii vyrobenou ekologicky, ale zároveň díky PPA stabilizovat své náklady, protože kontrakt zaručuje stálou cenu energií navzdory turbulencím na běžném energetickém trhu.
Jednou z cest k dekarbonizaci nejen firem ale i jednotlivců je přechod k elektromobilitě a udržitelné dopravě. O potřebě rozvoje infrastruktury nebo o postavení bezemisní mobility v ekonomice diskutoval například odborník na elektromobilitu Jan Staněk, Jan Chabr za město Prahu nebo Dušan Klimek, specialista na elektromobilitu ve společnosti Porsche.
Obsah konference se zaměřil ale i na méně medializovaná témata jako je udržitelné stavitelství, cirkulární ekonomika či postoj marketingu a PR. Hovořil například Pavel Zdeněk ze společnosti Holcim, která vyrábí cement s nízkými požadavky na oxid uhličitý, nebo Jakub Jiříček za společnost Schneider Electric a představil možnost inteligentní a udržitelné elektrické sítě, která čerpá i z obnovitelných zdrojů.
Cirkulární ekonomika v praxi
V debatě o cirkulární ekonomice se setkaly společnosti Cyrkl, MYCO, JUSTLOVE, Cementum a INCIEN, a představily své přístupy ke koloběhu produktů, surovin i peněz. Vladimír Víšek ze společnosti Nogreenwashing pak varoval před častou tendencí mnoha společností, které se zeleně pouze tváří, ale v praxi pro ně udržitelné jednání prioritou nebývá.
Podobnou zkušenost popsala i Miroslava Plevová ze společnosti SmartHead, která se zabývá vytvářením a hodnocením ESG reportů. „Velké společnosti často předkládají velice dlouhé reporty, ve kterých se pak ale zákazník nebo čtenář ztrácí. Mají to dlouhé, se spoustou obrázku, je to spíše greenwashing, nebo dokonce rainbowwashing, protože report působí barevně, vesele. Důležitý je ale obsah a srovnání toho, co by mohli dělat, ale nedělají,“ řekla Plevová.
Závěrem dne proběhla i panelová diskuze pod vedením Pavla Teličky o udržitelnosti v dodavatelských řetězcích. V panelu vystoupila Marta Mikliszańska z polské společnosti Allegro, Kateřina Bohuslavová z ČEZ a Lukáš Cafourek z IKEA.
No more greenwashing
“Bylo skvělé vidět, že firmy všech velikostí a i z často úplně nesouvisejících oborů berou udržitelnost opravdu vážně a chtějí změnit své podnikání tak, aby bylo citlivé k planetě, životnímu prostředí i společnosti,” zhodnotil letošní ročník konference Patrik Juránek, zakladatel společnosti Startup Disrupt a hlavní organizátor akce.
“Letošní program byl nabitý jak čistě prakticky zaměřenými bloky, tak i diskuzemi o trendech v udržitelnosti a best practices. A vzhledem k tomu, že jedním z hesel letošního ročníku Sustainable Future bylo No more greenwashing, dbali jsme velký důraz na to, abych minimalizovali výskyt greenwashingu. Naštěstí, trh se pomalu kultivuje a firmy se už samy pomalu učí, jak o vlastní udržitelnosti mluvit upřímně a bez vytáček. A to je skvělá zpráva,” uzavřel konferenci Juránek.
Zdroj: Sustainable Future 2023
Úvodní fotografie: Unsplash