Co mají společného Lidl a Alza? Na první pohled nic. Podvodníci však vzali snímek oblíbeného obchodu s potravinami, dali na něj logo českého e-shopu a začali na Facebooku lákat důvěřivé do pasti. Kdo by přeci nechtěl televizor Samsung za směšných 47 Kč.
Reklama na Facebooku na první pohled vypadá, jako by ji zadávala sama Alza. Když se však podíváte do profilu zadavatele zjistíte, že jde o nově založenou stránku, která se snaží přimět uživatele kliknout na odkazy na pochybné stránky. Zatímco oficiální profil e-shopu má název „Alza.cz“, falešný vznikl s názvem „Alza – Online obchod“.
Televize, jakou zákazník neviděl
Podvodná stránka spustila na Facebooku reklamy lákající uživatele ke kliknutí na podvodný odkaz. Nabídky přitom vypadají poměrně zdařile a na vizuálech se zde objevují fotomontáže s logem Alza.cz a údajné záběry z obchodu, kde se lidé o zlevněné produkty doslova perou. Video je samozřejmě ze zahraničí a vůbec nepochází z prodejny Alzy. Nabídka láká na slevu s odůvodněním, že se Samsung snaží takto bojovat s nedostatečným zájmem o svůj produkt. Konkrétně má jít o Samsung OLED TV 65″, který se běžně prodává za 37 000 Kč.
Aby podvodníci přidali podvodu na důvěryhodnosti, nechybí u reklam a příspěvků také falešné komentáře od spokojených zákazníků. Ve skutečnosti jde o účty podvodníků, kteří s českými jmény a často i lámanou češtinou zkouší v diskuzi ostatní přesvědčit, že jde o legitimní nabídku. „O tom, že Česká republika pořádá podobné soutěže, jsem slyšel už mnohokrát, ale měl jsem to štěstí, že jsem narazil na tuto,“ říká jeden z ne úplně povedených komentářů falešného profilu údajného zákazníka.
Bohužel, kontrolní mechanismy Facebooku jsou v tomto ohledu mizerné a falešné reklamy jsou velký problém už řadu let. To potvrzují i statistiky, kdy se na nejoblíbenější sociální síti více jak 62 % uživatelů setkalo s podvody. Podvodníci tak mají otevřené dveře k uživatelům sítě, kteří většinou nemají šanci podvod včas odhalit. Málokdo totiž u reklamy kliká na profil zadavatele a nad nabídkou se více zamýšlí.
I zde platí, že pokud je něco až příliš lákavé, je lepší se tomu vyhnout. Platí to o nabídkách na bazarech, reklamách i investicích.
V čem spočívá riziko?
Podobné odkazy mohou také využívat zranitelností v prohlížečích. Stačí tedy pouze kliknutí na napadený odkaz a následně můžete přijít o své účty na sociálních sítích či dokonce o data ve svém zařízení. Nemusíte nic zadávat či potvrzovat, stačí neopatrné kliknutí.
I v méně sofitstikovaných případech podvodníci spoléhají alespoň na to, že oběť vyplní platební údaje a připraví ji tak o peníze. Podle aktuálně zveřejněných dat ČSOB je průměrná škoda v rámci jednoho podvodu vysokých 16 000 Kč. A to už pro většinu z nás nejsou malé peníze.
Vzácné nejsou ani případy krádeže osobních údajů či infikování koncového zařízení uživatele. Nejdůležitější obranou je opatrnost a aktualizované aplikace a zařízení jako takové. Až tedy příště podobnou nabídku uvidíte, neklikejte na ni a místo toho ji kliknutím na tři tečky vpravo nahoře nahlašte. Pomůžete tak i dalším uživatelům sítě.
Zdroj: Redakce inSmart.cz, ČSOB, tip od čtenáře