Čínskému výrobci elektrických vozů BYD se poprvé v historii podařilo uzmout si celosvětové tržní prvenství. Sesadil tak z trůnu stávajícího favorita, americkou automobilku Tesla.
Zpráva o překonání Tesly společností BYD vychází z analýzy čtvrtého kvartálu roku 2023, kdy se právě druhá jmenovaná značka stala nejprodávanějším výrobcem elektromobilů na světě. Zástupci automobilky Tesla uvedli, že v období od října do prosince se firmě podařilo prodat 480 000 vozidel, čímž se dostala pod dříve oznámený celkový počet 520 000 kusů, které prodala společnost BYD. Ta tak úspěšně završila loňský rok, který se nesl zejména v duchu uvádění nových modelů na domácí trh.
Čínský výrobce zaznamenal mnohonásobně vyšší meziroční růst
Prodej elektromobilů značky BYD v posledním čtvrtletí vzrostl meziročně o 60 %, a, to právě díky posile v podobě nových vozů. Úspěch tak slavil například kompaktní Seagull, který byl uveden na trh v dubnu 2023 za cenu začínající na 70 000 jüanech (zhruba 222 000 korun), a od kterého se do konce roku prodalo více než 280 000 kusů. Další velkou část produktového portfolia BYD pak tvoří i plug-in hybridy. Za celý rok 2023 pak BYD prodala přes 3 miliony všech typů automobilů, což je o zhruba 62 % více než v roce předchozím.
Pár zajímavých dat ve srovnání s BYD:
Čistý zisk v roce 2023:
Tesla: ~$9.5B (9.7%)
BYD: ~$3.5B (4.1%)Zaměstnanci v roce 2023:
Tesla: ~140 000
BYD: ~631 500
BYD nemá takovou úroveň robotizace jako Tesla a to kvůli nízkým nákladům na pracovní siluTovárny 2023:
Tesla 8 (7…— elegantní kurýr (@elegantnikuryr) January 3, 2024
Co se týče společnosti Tesla, i ta zaznamenala v rámci meziročního období nárůst o slušných 20 %, v porovnání s třetím kvartálem minulého roku však došlo k poklesu – v období od července do září dosáhl nárůst 27 %. Na kusy pak bylo podle generálního ředitele společnosti Elona Muska v roce 2023 prodáno 1,8 milionu vozů. Nižší prodeje souvisí s celou řadou faktorů, jedním z nich je ale bezpochyby postupné vytlačování z čínského trhu, které má na svědomí právě společnost BYD a další lokální výrobci. Tesla navíc aktuálně bojuje s nižšími výnosy v důsledku snižování cen v USA, což škodí celkovému zisku.
Milestone achieved: 3 million new energy vehicles sold in 2023, a substantial growth from 2022’s 1.86 million.
With leaps in technology, exports, and two brand launches, BYD will continue to accelerate the transition towards a greener future and contribute to its vision to "Cool… pic.twitter.com/cZNPDTScM5
— BYD (@BYDCompany) January 3, 2024
Věčný příběh slavného Cybertrucku
Společnost Tesla již několik let bojuje s vývojem a výrobou avizovaného vozu Cybertruck, který měl být předzvěstí nové éry e-mobility. V listopadu byly po čtyřech letech konečně zahájeny první dodávky zákazníkům, do sériové výroby je ale ještě daleko. Přehled o prodaných kusech tohoto modelu navíc v přehledu posledního období chybí, v souhrnu se pouze zmiňuje o prodeji více než 20 000 kusů jiných modelů než nejprodávanějších Model Y a Model 3.
Nejde o konkurenční boj, oběma firmám se daří
Ačkoliv se zpráva o novém šampionovi v rámci celosvětových prodejů elektrických vozů může zdát jako senzace, rozhodně to neznamená, že by se Tesle přestávalo dařit. Úspěch BYD totiž souvisí především s narůstající poptávkou v Číně, kde končí 90 % elektromobilů značky. Přestože pak část vozů Tesla pochází také z čínských výrobních linek, její pokrytí trhu je mnohem více diverzifikované.
Obě společnosti navíc v posledním kvartálu roku 2023 zaznamenaly rekordní prodeje, a nepředpokládá se, že by se tento trend měl v dohledné době měnit. Jedinou hrozbu pro Teslu tak představuje rychle se vyvíjející čínský průmysl, který může ochromit konkurenční produkci v zemi. I z toho důvodu tak Muskova automobilka postupně expanduje mimo jiné také do Evropy. Podobnou strategii ale volí také BYD. Podaří se jí v následujících obdobích získat si své prvenství na trhu zpět?
Úvodní foto: Se souhlasem BYD