Tesla vypustila levnější Model Y. Stojí o 100 tisíc méně, ale co za to musela obětovat?

Tesla konečně přichází s cenově dostupnější verzí svého nejprodávanějšího modelu. Model Y Standard má v základu stát v přepočtu asi 830 tisíc korun, tedy zhruba o sto tisíc méně než dosavadní nejlevnější varianta. V Česku by cena mohla klesnout pod magickou hranici jednoho milionu korun. Zní to lákavě, ale zaplatíte za to ústupky ve výbavě.

Elon Musk roky sliboval elektromobil za méně než 25 tisíc dolarů postavený na zcela nové platformě. Místo toho zatím dostáváme ořezanou verzi stávajícího Modelu Y. Základní cena? 39 990 dolarů v USA, což je pořád hodně daleko od slibovaných dvaceti pěti tisíc. Je tedy zřejmé, že v případě levného elektromobilu mluvila značka o úplně jiném modelu.

Obrázek: Tesla vypustila levnější Model Y. Stojí o 100 tisíc méně, ale co za to musela obětovat?

Na první pohled nejsou změny velké. Jako první si pravděpodobně všimnete světel. Foto: Se souhlasem Tesla

Model Y Standard jde zatím do prodeje pouze na americkém trhu. Pravděpodobně proto, že v USA skončila státní podpora až 7500 dolarů na pořízení elektromobilu. Tesla potřebuje udržet prodeje a levnější model je jeden ze způsobů, jak toho dosáhnout. Zvlášť když firma čelí rostoucí konkurenci.

Co všechno z auta zmizelo?

Nejviditelnější změnou je absence panoramatické střechy. Ta byla dlouho jedním z typických prvků Tesly. Teď ji nahradila standardní střecha s vnitřní izolací, což je elegantní způsob, jak autu zvýšit dojezd a ušetřit trošku energie i náklady na výrobu. Sedadla z umělé kůže vystřídala látka v kombinaci s koženkou a interiér dostanete jen v tmavé variantě. Vyhřívání mají jen přední sedadla a ventilace zmizela úplně.

Obrázek: Tesla vypustila levnější Model Y. Stojí o 100 tisíc méně, ale co za to musela obětovat?

Interiér je levnější. Sedačky jsou částečně čalouněné a částečně z koženky. To vlastně není na škodu. Materiál na sedáku je prodyšnější a i přes chybějící ventilaci sedaček bude pohodlí slušné. Foto: Se souhlasem Tesla

Možná ještě výraznější je změna designu. Z přední i zadní části zmizela charakteristická LED svítící linka. Právě podle ní jste poznali nový Model Y Juniper na kilometry daleko. Standard verze teď vypadá podstatně konvenčněji.

Obrázek: Tesla vypustila levnější Model Y. Stojí o 100 tisíc méně, ale co za to musela obětovat?

Foto: Se souhlasem Tesla

Z nového modelu dostanete také slabší výkon. Zrychlení z nuly na sto kilometrů za hodinu trvá 6,8 sekundy místo původních 5,7. To pořád není špatné, ale rozdíl znát bude. Dojezd činí 516 kilometrů podle americké normy EPA, což v evropském WLTP bude trochu méně. Dojezd by měl odpovídat stávajícímu modelu Standard Range, tedy reálných dálničních 280 km.

Změn se dočkal i Model 3, který taktéž dorazil v levnější edici Standard. Foto: Se souhlasem Tesla

To hlavní zůstává

Dobrá zpráva? Všechno, co dělá Teslu Teslou, zůstává na svém místě. Obří dotykový displej s plynulým infotainmentem, mobilní aplikace pro ovládání vozu na dálku, přístup k síti Superchargerů. Dokonce si můžete dokoupit autonomní řízení FSD za 8 tisíc dolarů jako softwarový balíček.

Obrázek: Tesla vypustila levnější Model Y. Stojí o 100 tisíc méně, ale co za to musela obětovat?

Foto: Se souhlasem Tesla

Tesla tady jasně vsadila na strategii: ořezat věci, které vypadají luxusně, ale neovlivňují jízdní vlastnosti ani technologickou výbavu auta. Látková sedadla nejsou taková vizitka jako kožená, ale na funkčnosti vozu to nic nemění.

Kdy a za kolik v Česku?

Zatím nemáme potvrzeno, kdy nový Model Y Standard dorazí na český trh. Pokud ano, dá se očekávat cena kolem jednoho milionu korun. Současná základní verze s pohonem zadních kol vychází na 1 099 900 Kč. Sleva by tedy mohla být kolem sta tisíc korun, tedy asi jedenáct procent z dosavadní ceny.

V kontextu českého trhu by to byla zajímavá nabídka. Milion za nový Model Y? Na to by současná konkurence musela začít hledat odpověď alespoň snižováním cen.

Touží zákazníci po osekaných modelech?

Tesla vsadila na to, že zákazníci budou ochotní obětovat panoramatickou střechu a prémiová sedadla výměnou za nižší cenu. Je to rozumná sázka? Uvidíme. Akcie zatím klesají.

Pokud se Model Y Standard chytne, můžeme očekávat rychlé rozšíření do Evropy. Pokud ne, Tesla si bude muset přiznat, že zákazníci od ní očekávají buď plnohodnotné prémiové auto, nebo skutečně levný model za 25 tisíc dolarů. Tahle zlatá střední cesta nemusí fungovat.

Obrázek: Tesla vypustila levnější Model Y. Stojí o 100 tisíc méně, ale co za to musela obětovat?

Na trh se dostane i nová trojka, která je i podle ohlasů komunity méně zajímavou volbou. Foto: Se souhlasem Tesla

Konkurence mezitím nespí. Hyundai minulý týden oznámil nové elektromobily až o 9800 dolarů levnější než předchozí verze. Čínská BYD dýchá Tesle na záda a v některých segmentech ji už v prodejích předběhla. Model Y Standard je tedy spíš defenzivním tahem než průlomovou inovací. Každopádně jde o zajímavý pokus ukázat, že Tesla dokáže být dostupnější.

Zdroj: Tesla

Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentářů
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pozor na levná šidítka: 5 funkcí, které by měl mít dobrý robotický vysavač
Dračí oheň v kapse: Realme udělalo Game of Thrones smartphone, který mění barvu podle tepla
Obrázek: Týden inovací slaví 10 let: Přijede Stephen Fry, OpenAI a stovky projektů, které mění svět
Týden inovací slaví 10 let: Přijede Stephen Fry, OpenAI a stovky projektů, které mění svět
Závod zrychluje. Vydá Xiaomi vlajkový model 17 Ultra ještě letos?
Google varuje před obřím únikem dat. 2,5 miliardy uživatelů Gmailu v ohrožení
Jste opravdový Applista? Těchto pět tipů by měl znát každý majitel iPhonu
Obrázek: Zkrachoval vám dodavatel fotovoltaiky? Nepropadejte panice, takto situaci vyřešíte
Zkrachoval vám dodavatel fotovoltaiky? Nepropadejte panice, takto situaci vyřešíte
Soukromé konverzace s ChatGPT byly dohledatelné ve vyhledávačích. Jak být o krok napřed?