Ve sdílenou ekonomiku už nevěří ani Kalifornie, z řidičů chce udělat zaměstnance

O sdílené ekonomice mluvíme třeba v kontextu moderních taxislužeb jako Uber nebo případně u ubytovacího portálu Airbnb. Lze ale skutečně mluvit o sdílení?

Ne. To je vlastně docela jednoduché. Airbnb se transformovalo na řetězec levných hotelových služeb, které přispívají k hypotečním krizím ve velkých městech, a taxislužby na tom nejsou o moc lépe.

Uber, Lyft a další se postupem času staly zkrátka „jen“ dalšími taxíky, jen s trochu jiným způsobem organizace a méně pravidly – takže vlastně obdobně, jako se vyprofilovalo Airbnb u hoteliérství; málokdo ho již využívá k jen dočasnému a krátkodobému pronájmu vlastního bytu.

Obrázek: Ve sdílenou ekonomiku už nevěří ani Kalifornie, z řidičů chce udělat zaměstnance

Další položka v seznamu problémů Uberu

Se sdílenou ekonomikou tak ve skutečnosti nemají tyto služby společného nic; různé komunitní portály a kutilské servery mají k tomuto populárnímu trendu mnohem blíže.

Uber a jeho špatně placení řidiči, kteří fungují podobně jako taxikáři, ale za méně peněz a horší pracovní podmínky, se už znelíbil řadě států; jako první však neočekávaně zakročí Kalifornie, země, která celému konceptu sdílené ekonomiky dala vzniknout.

Pokud projde hlasování o novém zákonu, bude muset Uber a další definovat své řidiče jakožto zaměstnance – čímž dojde k legitimizaci služeb, ale zároveň také definitivní ztrátu iluze odlišného způsobu práce.

Uber je sama o sobě fascinující firma. Nikdy se jí nedařilo za svou desetiletou historii vydělávat, propálila už miliardy dolarů, řidiči jsou stále častěji nespokojení a špatně placení po celém světě, nicméně přesto společnost dokáže fungovat a neustále investovat další a další peníze. O problémech s legislativou ani nemluvě.

Obrázek: Ve sdílenou ekonomiku už nevěří ani Kalifornie, z řidičů chce udělat zaměstnance

Kalifornský zákon je pro Uber potenciálně destruktivní. Na to, aby firma mohla lépe platit řidičům a zajistit i další legislativní náležitosti jako je třeba nemocenská, zkrátka nemá peníze; problémem je také to, že část řidičů by se zřejmě nenechala upsat jakožto zaměstnanci. Není jasné, zda se to týká menšiny nebo většiny, odborníci oslovení serverem Verge však předpokládají, že by pro většinu současných řidičů byl zaměstnanecký poměr výrazně výhodnější.

Uber a Lyft argumentují, že přeměna v zaměstnance by omezila jejich flexibilitu a možnost výběru různých, i vzájemně konkurenčních, taxislužeb.

Českého podnikání Uberu by se změny samozřejmě nedotkly. I u nás se služba těší slušné popularitě spolu s dalšími alternativami. V našem prostředí navíc funguje ještě poměrně inovativní Liftago, které funguje jakožto agregátor různých taxisluže, klasických i „sdílených“.

Zdroj: Verge

Obrázek: Návrat k plachetnicím: Britské firmy chtějí snížit uhlíkovou stopu lodní dopravy
Návrat k plachetnicím: Britské firmy chtějí snížit uhlíkovou stopu lodní dopravy
Obrázek: Tesla ukázala bezdrátové nabíjení pro Robotaxi s překvapivou účinností
Tesla ukázala bezdrátové nabíjení pro Robotaxi s překvapivou účinností
Obrázek: Čína má magnet 800 000krát silnější než magnetické pole Země
Čína má magnet 800 000krát silnější než magnetické pole Země
Obrázek: Země se málem ocitla bez magnetického pole: Jak blízko byla totální katastrofě?
Země se málem ocitla bez magnetického pole: Jak blízko byla totální katastrofě?
Obrázek: Black Friday letos odstartoval extrémně brzy: Jak si ověřit, že je sleva skutečná?
Black Friday letos odstartoval extrémně brzy: Jak si ověřit, že je sleva skutečná?
Obrázek: Jak vyfotit kometu mobilem? 5 tipů, jak dosáhnout skvělých výsledků
Jak vyfotit kometu mobilem? 5 tipů, jak dosáhnout skvělých výsledků
Obrázek: Jak snadno najít kometu na obloze? S mobilní aplikací ji najdete za pár sekund
Jak snadno najít kometu na obloze? S mobilní aplikací ji najdete za pár sekund
Obrázek: Zaplavila vám elektroniku voda? Do rýže ji nestrkejte. Jak zachránit velké domácí spotřebiče?
Zaplavila vám elektroniku voda? Do rýže ji nestrkejte. Jak zachránit velké domácí spotřebiče?