Elektrický vůz Xiaomi SU7 je jedním z nejžádanějších automobilů současnosti. K pokrytí tak obrovské poptávky je tak třeba zajistit i adekvátně rychlou výrobu. To však čínskému technologickému gigantu podle všeho nečiní žádný problém.
Nový elektromobil Xiaomi SU7 byl na trh uveden 28. března. Hlavními lákadly, kterými si měl debutový produkt čínského výrobce elektroniky získat své zákazníky, přitom měly být nízká pořizovací cena a výkon, kterým předčí i populární vozy z dílny automobilky Tesla. Úspěch na sebe nenechal dlouho čekat, a již během prvních 24 hodin zaznamenala elektromobilová divize Xiaomi bezmála 89 000 objednávek některé z pěti konfigurací SU7. Výrobce tak musel začít řešit otázku, zda dokáže tuto masivní poptávku pokrýt. Klíčovou roli v tomto aspektu přitom hraje továrna, které stačí zhruba minuta a čtvrt na výrobu kompletního vozu.
Xiaomi Super Car Factory,
Producing one SU7 every 76 seconds
This is quite astonishing 😲 pic.twitter.com/8sbqFjuSfw
— Linus ●ᴗ● Ekenstam (@LinusEkenstam) April 10, 2024
Unikátní technologie lití nemá v rámci objemu produkce konkurenci
Podle zástupců společnosti Xiaomi Auto dokáže výrobní linka vyrobit zhruba 40 kusů SU7 za hodinu, což odpovídá 76 sekundám na jeden vůz. Takto vysokou rychlost produkce zajišťují továrně především pokročilé technologie, které Xiaomi vyvinula speciálně pro tyto účely. Chloubou závodu je například obrovský klastr pro tlakové lití s upínací silou 9 100 tun, který zabírá plochu dvou basketbalových hřišť. Díky tomu lze najednou vylisovat kompletní zadní panel vozu, který by jinak vyžadoval svaření více než 70 dílů – to vše během necelých dvou minut.
Manuální práci zastávají v drtivé většině případů roboti
Ačkoliv je zařízení pro tlakové lití vyvinuto i vyrobeno přímo společností Xiaomi, podobnou technologii využívá i konkurenční Tesla. Čínský výrobce se tak americkou automobilkou nejspíš do značné míry inspiroval, efektivitu lití však posunul o úroveň dál. Nová Xiaomi super továrna tak v mnohém překonává i slavnou šanghajskou Tesla Gigafactory. Na výrobních linkách zároveň pracuje více než 700 robotů, a velká část celého procesu v karosárně je plně automatizovaná. Přesun jednotlivých dílů po továrně pak zajišťují vozíky bez řidiče, které se v prostoru orientují díky laserovému systému LIDAR. Stroje pak také zajišťují vizuální kontrolu vyrobených součástek. Inteligentní systém X-Eye dokáže při identifikaci kazů prakticky kompletně nahradit lidské oko, přičemž dosahuje přesnosti vyšší než 99,9 %. Podobně spolehlivě pak probíhá i kontrola pod UV s přesností měření na setiny milimetru.
Super továrna je rychlá, avšak stále ne dost rychlá
Jak se ale ukazuje, ani takto rychlá výrobní linka na pokrytí objednávek stále nestačí. Zájemci o Xiaomi SU7 se tak musí připravit na dlouhé čekací lhůty trvající mnohdy déle než půl roku. Toto zdržení lze ale do určité míry omluvit tím, že pro Xiaomi jde o první sériovou automobilovou výrobu v historii, a je tak třeba vychytat všechny mouchy. Optimalizací produkce tak nejspíš bude docíleno rychlejší výroby budoucích generací vozů SU7 i případných dalších modelů, které čínská společnost bezpochyby chystá uvést na trh v příštích několika letech.