Co kdyby byla ranvej jako závodní dráha? Představte si velký kruh, po němž by letadla mohla přistávat a vzlétat v jakémkoliv směru. Nápad s názvem „nekonečná ranvej“ vědci myslí vážně a zdá se, že řeší nejeden problém.
Tradiční vzletové a přistávací dráhy mají podobu dlouhé rovné plochy. Model se nezměnil od počátků letectví a to i přes fakt, že trpí několika neduhy. V současném rovném modelu ranvejí jsou např. nežádoucím elementem nejrůznější boční větry. Přestože mívají letiště vícero drah s různými směry vzletu, ne vždy je kvůli provozu možné jednoduše přesměrovat let na vhodnou ranvej a může docházet ke zpožděním.
Silný boční vítr je strašákem pilotů
Silný boční vítr při vzletu či přistání může mít za následek i kolizi a ohrožení lidských životů. Holandský vědec Henk Hesselink z National Aerospace Laboratory (NLR) přichází s řešením v podobě nekonečné ranveje, která by podle něj mohla být budoucností letectví.
Aby byl koncept podložen reálnými výsledky, vzali vědci do simulací největší evropské letiště Charlese de Gaulla ve Francii. V rámci testu nahradili v počítačovém modelu čtveřici jeho ranvejí jednou kruhovou. Ukázalo se, že kruhová varianta dokáže bez problémů odbavit stejné množství vzletů i přistání. Přestože je model pouze 3x delší, než jedna standardní ranvej, dokázal odbavit stejný počet letů, jako čtveřice drah. Navíc dochází k úspoře paliva, neboť by piloti nemuseli bojovat s bočním větrem.
Kulatá dráha by měla mít ideálně podobu kruhu s poloměrem 3,5 kilometru a délkou 10 km. Díky tvaru ranveje by jí mohlo využívat několik letadel naráz. Současně s tím by měla být ranvej v lehkém náklonu, podobně jako závodní tratě, aby letadlo nevyjíždělo mimo ní.
Jak může vypadat náraz bočního větru? V Praze minulý rok rychlá reakce pilotů Boeingu 737 zachránila pasažéry.
https://www.youtube.com/watch?v=trrUkKUyhl4
Pokud máte pevné nervy a zajímá vás více záběrů letadel přistávajících za silného bočního větru, určitě zavítejte na YouTube a vyhledejte „Crosswind landing„.