Nekonečná ranvej: Kulatá letištní dráha umožní vzlet za každých povětrnostních podmínek

Co kdyby byla ranvej jako závodní dráha? Představte si velký kruh, po němž by letadla mohla přistávat a vzlétat v jakémkoliv směru. Nápad s názvem „nekonečná ranvej“ vědci myslí vážně a zdá se, že řeší nejeden problém.

Tradiční vzletové a přistávací dráhy mají podobu dlouhé rovné plochy. Model se nezměnil od počátků letectví a to i přes fakt, že trpí několika neduhy. V současném rovném modelu ranvejí jsou např. nežádoucím elementem nejrůznější boční větry. Přestože mívají letiště vícero drah s různými směry vzletu, ne vždy je kvůli provozu možné jednoduše přesměrovat let na vhodnou ranvej a může docházet ke zpožděním.

Silný boční vítr je strašákem pilotů

Silný boční vítr při vzletu či přistání může mít za následek i kolizi a ohrožení lidských životů. Holandský vědec Henk Hesselink z National Aerospace Laboratory (NLR) přichází s řešením v podobě nekonečné ranveje, která by podle něj mohla být budoucností letectví.

Aby byl koncept podložen reálnými výsledky, vzali vědci do simulací největší evropské letiště Charlese de Gaulla ve Francii. V rámci testu nahradili v počítačovém modelu čtveřici jeho ranvejí jednou kruhovou. Ukázalo se, že kruhová varianta dokáže bez problémů odbavit stejné množství vzletů i přistání. Přestože je model pouze 3x delší, než jedna standardní ranvej, dokázal odbavit stejný počet letů, jako čtveřice drah. Navíc dochází k úspoře paliva, neboť by piloti nemuseli bojovat s bočním větrem.

Kulatá dráha by měla mít ideálně podobu kruhu s poloměrem 3,5 kilometru a délkou 10 km. Díky tvaru ranveje by jí mohlo využívat několik letadel naráz. Současně s tím by měla být ranvej v lehkém náklonu, podobně jako závodní tratě, aby letadlo nevyjíždělo mimo ní.

Jak může vypadat náraz bočního větru? V Praze minulý rok rychlá reakce pilotů Boeingu 737 zachránila pasažéry.

Pokud máte pevné nervy a zajímá vás více záběrů letadel přistávajících za silného bočního větru, určitě zavítejte na YouTube a vyhledejte „Crosswind landing„.

Obrázek: Rozhovor o chytrých televizorech: Na 8K ještě nenastal ten správný čas, věří Danny Tack z TP Vision
Rozhovor o chytrých televizorech: Na 8K ještě nenastal ten správný čas, věří Danny Tack z TP Vision
Obrázek: Tesla Cybertruck utáhne motor vesmírné rakety a naložená ve sprintu porazila i Porsche 911
Tesla Cybertruck utáhne motor vesmírné rakety a naložená ve sprintu porazila i Porsche 911
Obrázek: Saramonic BlinkMe B2: Mikrofon, se kterým vás uslyší i uvidí
Saramonic BlinkMe B2: Mikrofon, se kterým vás uslyší i uvidí
Obrázek: Letadlo Virgin Atlantik přeletělo oceán poprvé čistě s udržitelným palivem
Letadlo Virgin Atlantik přeletělo oceán poprvé čistě s udržitelným palivem
Obrázek: Nabíjení elektromobilu na cestách: Jak využít hotelové nabíječky?
Nabíjení elektromobilu na cestách: Jak využít hotelové nabíječky?
Obrázek: Gravírujeme laserem do dřeva i kovu: Praktický test gravírovačky TWO TREES TS2 10W
Gravírujeme laserem do dřeva i kovu: Praktický test gravírovačky TWO TREES TS2 10W
Znečištěný vzduch
Čistíte si doma vzduch? Co znamená PM 2.5 a jaký mohou mít nečistoty vliv na vaše zdraví?
Obrázek: Tři jednoduché a rychlé kroky pro optimalizaci počítače nebo laptopu s Windows 10 a 11
Tři jednoduché a rychlé kroky pro optimalizaci počítače nebo laptopu s Windows 10 a 11