Virtuální koncert amerického rappera Travise Scotta, provedený skrze videohru Fortnite, přilákal přes 12,3 milionů hráčů; a to nepočítáme ty, co koncert sledovali skrze livestreamy a podobně.
Nejde zdaleka o první virtuální koncert, nicméně je ukázkou toho, jak mohou hudebníci vydělávat i v době koronavirové, kdy je většina lidí uvězněna ve svých domovech.
Jde o rekordní účast pro Fortnite, hru, která láká především mladší publikum. Koncert trval je nějakých 15 minut.
Jiná doba, stejná hudba
Vzhledem k 12,3 milionům reálně aktivním hráčům ve hře budou počty reálných sledujících daleko vyšší, v řádu desítek až stovek milionů; Travis Scott plánuje i další koncerty ve stejném ražení, předchozím držitelem rekordu ve sledovanosti byl Marshmello, americký DJ zaměřený primárně na elektronickou hudbu.
Kromě Fortnitu probíhají virtuální koncerty třeba skrze sociální sítě, velkou akcí bude třeba latinskoamerický koncert autorů typu Glora Estefan, Luis Fonsi nebo Diane Guerrero, kteří se 5. května objeví na iHeartLatino rídiu, Facebooku, YouTubu, Twitchi a Twitteru v rámci oslavy Cinco de Mayo.
Střídavě během karantény pořádá online koncerty třeba Pink Floyd, Radiohead (ti na svůj YouTube kanál dávají videa ze svých dřívějších koncertů, což je, pravda, trochu odlišné), heavymetalová legenda pořádá #MetallicaMondays na svém YouTube a Facebooku. Neil Young pořádá koncerty ze svého obýváků (natáčí ho přitom manželka) a to není všechno – online a virtuální koncertů jsou nyní stovky, třeba od Lagy Gaga, Eltona Johna nebo Billie Eilish.
Karanténa přerušila spoustu koncertních šňůr a zkomplikovala živobytí mnoha hudebníkům, a je otázkou, kdy se obří koncerty pro tisíce lidí zase obnoví. Do té doby se musí jak posluchači, tak autoři přizpůsobit, a jak je vidět, pracují na tom.
Streamy jsou obecně zdarma, přičemž hudebníci spoléhají na dobrovolné příspěvky. Koncerty se zatím týkají hlavně větších a významnějších kapel, u menších je samozřejmě obrovským problémem logistika i finance, které se samotného uspořádání virtuálních koncertů týkají.
Ale doba se mění – a přizpůsobí se i hudba. Ta se přizpůsobila vždycky.