Lidé nečtou a sdílí lživé články kvůli chytlavým nadpisům: Twitter experimentuje s funkcí, která to má změnit

Sdílení bez čtení obsahu skrytého za odkazy napomáhá šíření hoaxů a falešných zpráv. Lidé tak často napomáhají sdílení myšlenek a textů, se kterými vlastně ani nesouhlasí. Twitter chce vše řešit šikovnou funkcí, která uživatele motivuje ke čtení sdílených článků.

Experiment sociální sítě Twitter staví na jednoduchém principu. Uživatele nabádá, aby si sdílený článek před dalším sdílením skutečně přečetli. Výsledky jsou podle zástupců společnosti velmi dobré a uživatelé se před sdílením článku skutečně uchýlili k jeho přečtení.

Obrázek: Lidé nečtou a sdílí lživé články kvůli chytlavým nadpisům: Twitter experimentuje s funkcí, která to má změnit

Funkci, kterou by se mohla v budoucnu inspirovat nejedna sociální síť, testuje Twitter od června letošního roku. Právě tehdy začal uživatelům na Androidu zobrazovat při snaze o další sdílení někým již sdíleného odkazu (tzv. retweet) zobrazovat výzvu k přečtení textu. Nenásilná forma boje proti dezinformacím a falešným zprávám skutečně řadu uživatelů přiměla k přečtení článků a v řadě případů také vedla k tomu, že si uživatel sdílení úplně rozmyslel.

Jaké byly reálné dopady experimentální funkce?

  • O 40 % uživatelů článek skutečně otevřelo.
  • O 33 % více uživatelů sociální sítě si článek před dalším sdílením skutečně přečetlo.

Jak může vypadat taková účelová dezinformace? Ukázkovým případem dezinformačního média je např. server Sputink, jehož způsob tvorby zpráv jsme pro vás popsali v článku Fake news v praxi.

Sdílejte články podle informací uvnitř, nikoliv podle nadpisů

Twitter novou funkci spustí pro všechny uživatele, tedy včetně těch českých. Právě v Česku se totiž dezinformacím daří. Chce tak podpořit boj proti dezinformacím a podporovat „Informované sdílení“. Až bude funkce aktivní, uživatelé uvidí před sdílením článku, který předtím neotevřeli, hlášku „Nadpisy neříkají celý příběh“. Uživatel se samozřejmě bude moci rozhodnout, zda si jej přečte či nikoliv.

Funkce je chytrým tahem a inspirovat by se jí mohli i další sociální sítě typu Facebook, kde jsou neinformovaná sdílení semeništěm pro šíření neověřených až lživých a manipulujících informací.

Zdroje: 1, 2

Obrázek: Obří TV k Vánocům: Má smysl řešit spotřebu? Spočítejte si, kolik dnešní televize „žerou“
Obří TV k Vánocům: Má smysl řešit spotřebu? Spočítejte si, kolik dnešní televize „žerou“
Obrázek: Nejlepší telefony v Česku: Jaký vybrat, pokud chcete to nejlepší?
Nejlepší telefony v Česku: Jaký vybrat, pokud chcete to nejlepší?
Obrázek: Štve vás umístění tlačítka Start ve Windows 11 na střed? Takto to můžete napravit
Štve vás umístění tlačítka Start ve Windows 11 na střed? Takto to můžete napravit
Obrázek: Recenze IQOS ILUMA i PRIME: Smartphone mezi nahřívanými tabákovými výrobky
Recenze IQOS ILUMA i PRIME: Smartphone mezi nahřívanými tabákovými výrobky
Obrázek: Štve vás umístění tlačítka Start ve Windows 11 na střed? Takto to můžete napravit
Štve vás umístění tlačítka Start ve Windows 11 na střed? Takto to můžete napravit
Obrázek: Jak vytěžit z Black Friday nabídky Samsungu co největší slevu? Poradíme, jak fungují výkupy a cashback
Jak vytěžit z Black Friday nabídky Samsungu co největší slevu? Poradíme, jak fungují výkupy a cashback
Obrázek: Black Friday letos odstartoval extrémně brzy: Jak si ověřit, že je sleva skutečná?
Black Friday letos odstartoval extrémně brzy: Jak si ověřit, že je sleva skutečná?
Obrázek: Jak vyfotit kometu mobilem? 5 tipů, jak dosáhnout skvělých výsledků
Jak vyfotit kometu mobilem? 5 tipů, jak dosáhnout skvělých výsledků