Jedna z největších chyb současné generace virtuální reality jsou viditelné mezery mezi pixely – na displej zkrátka koukáme z příliš krátké vzdálenosti a kvalita obrazu není taková, aby šlo o bezchybný zážitek.
Nový standard, který vznikl ve spolupráci Samsungu s vědci ze Stanfordovy univerzity, by mohl podporovat rozlišení až 10 tisíc pixelů na palec – což je daleko víc, než zvládne prakticky jakýkoliv existující displej, natožpak VR headset.
Lepší VR? Možná, ale až za mnoho let
OLED technologie emituje bílé světlo mezi reflexními vrstvami, jedné stříbrné a jedné z reflexního kovu. Výsledkem je schopnost rezonance konkrétních barev mezi jednotlivými pixely – tím je dosaženo daleko hustšího osazení pixelů, než s jakým se můžeme setkat na OLED displejích třeba na mobilech či televizích. Zároveň tím příliš netrpí jasnost, která je u VR headsetů nezbytná.
Pro VR a VR by takto inovované displeje nepředstavovaly nic menšího než hotovou revoluci, která by umožnila vznik „bezchybných“ displejů, v nichž by věrohodnost displeje byla téměř úplná.
Problémem je, že technologie sama vyžaduje ještě roky práce, a to, že současný hardware by na něco takového nestačil – jde tak o vývoj budoucnosti, nikoliv současné doby. Dobrou zprávou ale je, že Samsung už na alespoň jednom velkém 10 000 PPI displeji pracuje, a masivní průmyslová výroba je teoreticky možná.
Doufejme proto, že vývoj bude pokračovat. Zatím se zdá, že vysoce kvalitní OLED displeje tu jednou přijdou – a poté bude zážitek z virtuální reality zase o něco dál.
Zatím si alespoň zahrajte Half-Life: Alyx. Litovat nebudete.
Zdroj: IEEE