Virtuální asistenti jsou zajímavá věc, a lze je dnes nacpat úplně všude. Máme je v mobilu, v reproduktorech, ve sluchátkách a Alexa je třeba i v prstenu.
Jenže na co nám vlastně virtuální asistenti reálně jsou? Stále mají omezené schopnosti i nehezké nevýhody. Pro našince klíčová je třeba absence čeština, které chatboti prostě nerozumí. Bavit se s nimi anglicky není těžké, ale ne každý jazyk umí a i ten, co ano, by možná raději mluvil česky.
Druhým nedostatkem bývá detekce jazyka. Což o to, porozumět příkazu problém nebývá, schopnost detekovat, co říkáte, se navíc časem zlepšuje, i tím, jak si asistent zvyká na vaši specifickou mluvu a výslovnost. Jenže občas se Alexa či Siri probudí při úplně nesmyslných slovech a začnou nahlas hrát jakousi bizarní muziku.
S tím souvisí i třetí, a možná nejvýraznější problém. Často se objevují obavy o to, že nás tito virtuální asistenti poslouchají pořád. Do jisté míry tomu tak i je – konec konců, musí detekovat své jméno, které je probudí, jak tomu je přinejmenším u Alexy a Siri. Důvěra ve firmy, které tvrdí, že vaše data nijak nezneužívají, případně že hlasové záznamy neukládají, je ze strany zákazníka značné vynaložené úsilí.
Tyto nevýhodo vyvažuje celkem užitečný kus technologie. Vzdálené vypnutí světel, nařízení budíku, vyhledání pojmu a podobně má své užití a postupně proniká do každodenního užívání v rodinách. Jiní oceňují třeba minutku, kterou si nastaví při vaření, takže nemusí na nic sahat rukama. Funkcí je však stále málo, chce se říct – a ačkoli vývoj rychle pokračuje, množství skutečně užitečných prvků poněkud stagnuje.
Zajímavým se jeví třeba možnost kdykoliv s hlasovým asistentem mluvit a nechat si připomenout úkoly či schůzky v metru nebo v městské hromadné dopravě. Budiž, v automobilu si to ještě dokážu představit, ale mluvit s Alexou v metru? Třeba v hodinkách či true wireless sluchátkách, případně v prstenu, jak ukazuje reklama Amazonu?
Mluvení do prstenu v obchodu působí poněkud zvláštně:
Podobné promluvy vypadají podivně, a nelze předpokládat, že by se do budoucna staly standardem.
Zatím je trh s chatboty tak trochu polovičatý: Zajímavý s rozvinutými technologiemi za zajímavé ceny, ale samotní chatboti zkrátka ještě potřebují hodně práce. Nejde o kritiku technologie jako takové, baví mě s chatboty porůznu experimentovat a používám je na denní bázi. Je však potřeba se nad některými jejich specifikami zamyslet, z pozice prodejce i zákazníka.
Komentář