Že Britové plánují úplný zákaz fosilních paliv v automobilismu není novinka, mluví o tom už dlouho. Pouze mluví, do praktických kroků se zemi zatím nikdy moc nechtělo a není pravděpodobné, že by byl letošní rok nějak výjimečným.
Boris Johnson má podle zdrojů BBC a Financial Times záměr oznámit na rok 2030 již brzy. Rok 2030 je o dekádu dříve, než se plánovalo původně. Prodeje hybridů by pokračovaly až do roku 2035. Nové automobily na benzín a diesel by se od roku 2030 tak nesměly vůbec prodávat, jezdit se stávajícími modely by se mohlo.
Zrychlený plán zákazu má vyburcovat ekonomiku k rychlé adopci elektrických vozidel a vybudování infrastruktury. O tom, zda je to rozumný plán, už musí polemizovat odborníci; velmi pravděpodobně se ovšem vyskytnou námitky ve smyslu nepřipravenosti Británie a celkově světa na tak rychlé přijetí a nákupy elektrických automobilů, a to jak z hlediska finančního, tak sociologického.
Plán dobrý, budou výsledky dobré?
Vláda má na stavbu nabíjecích stanic pro elektromobily věnovat 500 milionů liber. Dieselové a benzínové automobily by tak měly časem– desetiletí po zákazu prodejů – zcela vymizet z britské pevniny; zda se tak ovšem skutečně stane je spíše nepravděpodobné – vláda Borise Johnsona jen těžko přežije do dalšího období, a další vláda může Johnsonovu vizi jednoduše zrušit.
Šťastní nebudou výrobci automobilů, obzvláště Honda a Toyota nemají radost z řečech o elektrické budoucnosti. Toyota obzvláště mluvila o zrušení možných investic v Británii.
Lépe připravený je koncern Volkswagen, který s elektromobilitou jako budoucností pracuje pravidelně, do čehož tlačí i českou Škodu.
Elektromobily se na silnicích vyskytují stále častěji, ale prozatím jde stále o jednotky procent celkových prodejů; i kdyby zelektrizovala celá Evropa, prodeje zastaralých benzínových a dieselových motorů v zemích jako Indie její ekologickou snahu poněkud vyruší.
Přechod na elektrický pohon je zřejmě nevyhnutelný a z řady důvodů smysluplný a žádoucí. Zda by však k tomu trh měl být hnán nikoli neviditelnou rukou trhu, ale deadliny stanovenými vládou, je na dlouhou diskuzi, která by pro vládu nemusela nutně vypadat dobře.
Zdroj: BBC