Nedávná nehoda Modelu S, při níž zahynuli tři lidé, je důvodem pro další federální vyšetřování systému Autopilot společnosti Tesla. Vyšetřování vede americký Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA), který uvedl, že v současné době prověřuje více než 30 nehod zahrnujících systém Autopilot společnosti Tesla.
K nehodě došlo 12. května u Mariners Mile v Newport Beach. Elektromobil údajně narazil do obrubníku a následně narazil do stavebního zařízení, přičemž všichni tři cestující uvnitř automobilu zemřeli. Tři stavební dělníci byli rovněž hospitalizováni se zraněními neohrožujícími život. Policie odmítla sdělit, zda se na nehodě podílel autopilot společnosti Tesla. Podle deníku The Wall Street Journal řídil při nehodě právě autopilot.
Autopiloti stále vyžadují dohled řidiče
Tesla je jednou z automobilek, které vydaly asistenční systémy 2. – 3. úrovně určené k usnadnění řízení. Tyto systémy však zdaleka nejsou plně samořídící (což by znamenalo úroveň 4 nebo 5) a Tesla výslovně nařizuje řidičům, aby věnovali pozornost silnici a drželi ruce na volantu.
Úřad NHTSA loni v srpnu uvedl, že zahajuje vyšetřování systému Autopilot po 11 nehodách se zaparkovanými vozidly první pomoci od roku 2018, které si vyžádaly 17 zranění a jedno úmrtí.
Samotný NHTSA byl kritizován Národní radou pro bezpečnost dopravy (NTSB) za to, že nezajistil, aby výrobci automobilů zahrnuli do svých autonomních vozidel 2. úrovně správné bezpečnostní prvky. Předsedkyně NTSB Jennifer Homendyová označila používání výrazu Full Self-Driving (FSD) společností Tesla pro její nejnovější systém Autopilot za „zavádějící a nezodpovědné“ a uvedla, že toto označení zjevně uvedlo řadu lidí v omyl.
Že je autonomní řízení Tesly nadějnou technologií dokazuje nízký počet nehod a řada videí, kde pro změnu nehodám zabránil. Autopilot Tesly dojel v testu 600 km ze San Francisca do LA bez zásahu řidiče.
Problémem není ani tak kvalita technologie, i když ani ta není neomylná. Limitující je pro automobilky legislativa ve většině zemí, která nedovolí plně autonomní řízení bez účasti lidského řidiče. To se postupně mění a lze očekávat, že až technologie dospěje, nebude spoluúčast člověka zapotřebí.