Co dělat, když začne elektromobil hořet? A jak se dostat ven ve chvíli, kdy elektrické systémy nefungují? Rozbíjení okének je až poslední volbou, výrobci na riskantní situace myslí.
Internet obletělo video, kde majitel Tesly při pohledu na své hořící vozidlo vysvětluje hasičům, jak se vykopnutím bočního okénka dostal ven. Kvůli závadě se do kabiny elektromobilu Tesla Model Y začal valit kouř a zároveň přestalo fungovat elektrické otevírání oken a dveří. Vykopnutí však bylo v jeho případě zbytečné, zmiňují odborníci na elektromobily. Tesla i další značky na tyto scénáře myslí. Jak tedy otevřít dveře ve chvíli, kdy je elektromobil bez elektřiny?
Přední dveře nejsou problém
V případě nehody či závady, kdy by mohlo elektronické otevírání přestat fungovat, má posádka vozu několik možností, jak se dostat ven. Nejjednodušší je situace na předních sedadlech, kde je na loketní opěrce ukrytá mechanická páčka na otevírání dveří.
Způsob nouzového otevírání se liší v závislosti na konkrétním modelu. V modelech Tesla Model 3 a Model Y se páčka pro mechanické otevření dveří nachází přímo nad tlačítky pro stahování oken. Stejná je situace v případě Tesla Model X.
V případě Tesla Model S je vpředu dokonce k dispozici klasické madlo pro mechanické otevření dveří. Nachází se hned u palubní desky přímo na dveřích.
Otevření zadních dveří je složité
Horší je situace u zadních dveří. Ty je oficiálními postupy velmi těžké otevřít, navíc pak v situaci, kdy např. dojde k nehodě.
Chcete-li otevřít zadní dveře Tesla Model X, opatrně sejměte mřížku reproduktoru ze dveří zasunutím prstů za kryt a zatáhněte za mechanické uvolňovací lanko dolů a směrem k přední části vozidla. Po uvolnění západky zvedněte dveře ručně. Zde je nicméně vedle komplikovaného postupu ještě ten problém, že jsou dveře velmi těžké a zvedají se nahoru. Dobrou zprávou je, že po zvednutí dveře nemají tendenci padat zpět.
V Tesla Model S jsou vzadu pod sedačkou ukrytá u země mechanická uvolňovací lanka. Najdete je ve výřezu v koberci. Po zatáhnutí za lanko dojde k otevření dveří.
Nebezpečné jsou v tomto směru Tesla Model 3 a Model Y, které mechanické otevírání zadních dveří vůbec nemají. Existují sice návody, jak tuto funkci doplnit, ale samotná automobilka s manuálním otevíráním zadních dveří nepočítá.
Poslední možnosti: Rozbití okna a útěk kufrem
Pokud není situace kritická, můžete zkusit z Tesly utéct kufrem, kde je z vnitřní strany připravena páčka pro jeho manuální otevření. Nezbytné je v takové chvíli sklopení sedaček, což je další zdržení.
Poslední možností, která připadá v případě ohrožení života v potaz, je rozbití okna buďto speciálním kladívkem, nebo vykopnutím. Kladívko je v mnoha ohledech rychlejší a praktičtější, proto jej lze doporučit jako doplněk výbavy.
Zdroj: Manuály Tesla