Rozšířená realita dokáže do světa kolem nás přidat další informace, objekty a zajímavé vizuální prvky. Jak může AR zaujmout v oblasti v oblasti turismu a umění? Zažili jsme to na vlastní kůži.
Díky technologickému pokroku, zlepšující se výbavě chytrých telefonů a vývoji na poli headsetů, se rozšířená realita v posledních letech rozšířila do řady oblastí. Vedle hraní her a komerčního využití např. při školení zaměstnanců, se čím dál častěji objevuje i v oblasti cestovního ruchu.
Jak funguje rozšířená realita?
AR aneb rozšířená realita (z angl. Augmented Reality) je technologie, která přidává k realitě kolem nás další vrstvy. Technologie je na první pohled podobná virtuální realitě, ale na rozdíl od ní AR nenahrazuje prostředí kolem nás. Naopak ho rozšiřuje přidáním dalších vrstev.
AR jako taková může pro správné umístění další vrstvy využívat několika přístupů. AR aplikace nejčastěji využívají data z fotoaparátu a polohová data z GPS k zobrazení další vrstvy nad realitou kolem. Na obrazovce telefonu se tak zobrazuje reálný svět kolem nás snímaný kamerou, a jsou do něj přidávány další prvky a informace.
Asi nejznámějším příkladem aplikace využívající rozšířenou realitu je hra Pokémon Go. Technologie AR však dávno přesáhla hranice herního světa. Povedenou AR navigaci nabízí např. navigace v aplikaci Mapy Google, kde jsou díky fotoaparátu navigační pokyny v reálném čase zobrazovány na displeji telefonu formou 3D šipek zasazených do ulic města. Při nakupování pak AR dokáže pomoci s výběrem vhodného make-upu a oblečení bez nutnosti zkoušet si zboží fyzicky. Možností je spousta.
Obvykle dnes k rozšířené realitě přistupujeme prostřednictvím chytrého telefonu, tabletu nebo speciálních AR brýlí ve stylu Microsoft HoloLens. Použití smartphonu je pro uživatele v tuto chváli nejdostupnější cestou. Hardware mobilních zařízení je totiž už několik let natolik výkonný, že pro fungování AR aplikací dostačují i levnější modely. To je ostatně důvod, proč budeme AR technologii nejčastěji vídat právě ve spojení se smartphony.
AR aplikace nemusí okolní prostor sledovat jen díky kamerám. Existují prvky AR, které na první pohled nemusíme vidět. Technologie Bluetooth Beacon (s tzv. majáky) je užitečná např. pro navigaci uvnitř budov bez nutnosti použít kameru. Zařízení díky signálu z malých Bluetooth vysílačů dokáže přesně určit, kde se uživatel v daní chvíli nachází a navádět ho v prostoru.
Rozšířená realita může pomoci cestovnímu ruchu
Rozšířená realita v posledních letech nachází uplatnění i do oblasti turismu. V centrech měst dokáže zobrazit detaily o historických památkách a zajímavých místech, v galeriích dokáže rozhýbat slavná umělecká díly a v případě potřeby dokáže dokonce pomoci s výběrem vhodné restaurace.
Netradičně pojal spojení umění a historie čínský HONOR, který v rámci prezentace produktů na veletrhu IFA ukázal také kulturní dědictví UNESCO v podání umělců. Za pomoci dvou populárních umělců přetvořili historickou památku Wasserschloss, ikonu Speicherstadtu v Hamburku. Redakce inSmart.cz si mohla ukázku vyzkoušet přímo na místě. Testování probíhalo na chytrém telefonu HONOR Magic 4 Pro s aplikací ARLOOPA.
Yunuene, mexická umělkyně zabývající se modernou, zrealizovala koncept „Plavba časem“. Poukazuje tak na evoluci přístavního města a kolik inovací se v námořní dopravě za celou dobu existence přístavu událo. Pojetí vizuálního německého umělce Timo Helgerta „Kvetoucí budoucnost“ je mnohem futurističtější. Pohrává si se statusem Hamburku jako jednoho z nejzelenějších měst světa a kreativně znázorňuje, jak by vypadal Wasserschloss v zelené budoucnosti, kde se může dařit krásným rostlinám a ohroženým druhům, a přenáší tuto historickou památku do nadpozemské říše.
„Komplex budov, tzv. Warehouse District, byl v roce 2015 zapsaný na seznam světového dědictví UNESCO. Cílem bylo chránit a zachovat historii a kulturu jednoho z největších světových obchodních přístavů. Díky nástupu nových technologií, včetně rozšířené reality, se může budoucí generace vzdělávat a poznávat kulturní památky úplně novým a zábavným způsobem.“
„Cestovní ruch po letech lockdownů po celém světě opět roste. Je super vidět značky jako HONOR přinášet nové obohacující zážitky. Letos v létě naše město zaznamenalo stejnou úroveň návštěvnosti jako v létě 2019. K tomu částečně přispěly nové interaktivní kulturní atrakce umožněné technologiemi. Hamburk je známý jako brána do světa, jsme rádi, že můžeme být partnerem iniciativy Brána do budoucnosti (Gateway to the Future),“ dodal Bernd Paulowitz, vedoucí pobočky světového dědictví UNESCO v Hamburku.
AR můžete vyzkoušet i doma
Za pomocí platformy ARLOOPA lze 3D modely a projekty nejen distribuovat uživatelům, ale především využívat je v praxi. Ne vždy je navíc nutné být na přesně daném místě a využít rozšířenou realitu na skutečné kulisy, někdy je možné si dané modely virtuálně umístit třeba na stůl a obdivovat je u vás doma.
Jak a proč tento projekt vznikal se můžete podívat na videu níže. Co na propojení technologií a historie říkáte vy?
Úvodní fotografie: Redakce inSmart
Zdroj: vlastní, Honor