Kanadský vývojář palivových článků poháněných vodíkem Loop Energy oznámil, že se mu podařilo navrhnout a sestavit zařízení, které je při současných cenách paliv ekonomičtější než nafta. Otvírá se tak možnost rozšíření těchto palivových článků do běžně vyráběných vozů?
Myšlenka nalezení alternativních zdrojů paliva pro pohon motorových vozidel je cílem výzkumu vědců po celém světě již pár desetiletí. Vzhledem k omezeným zdrojům fosilních paliv je tento vývoj více než žádoucí. Perspektivní alternativu ke konvenční naftě či benzínu pak může do budoucna nabízet například vodík. I přes jeho významnou ekologičnost se však tento pohon donedávna nedařilo vyvinout cenově úsporné palivové články spalující vodík, a jejich výroba tak dosud nebyla převedena do sériové produkce.
Novou naději by však mohl přinést výzkum kanadské společnosti Loop Energy, která se na vývoj nových vodíkových palivových článků zaměřuje. Z rozhovoru zástupce Loop Energy Ben Nyland a agentury Reuters z neděle 18. září vyplývá, že se firmě podařilo vyvinout palivový článek, jehož ekonomické parametry dokonce předčily běžný dieselový motor.
O více než polovinu levnější než nafta
Nyland se přitom odkazoval na současné ceny paliv, jejichž ceny mapuje například společnost The Burnaby sídlící v Britské Kolumbii. Ta ve svém průzkumu trhu uvádí, že v Evropě vychází litr nafty v průměru na zhruba 1,91 dolarů za litr. V případě vodíků se pak hodnota počítá na kila a k 5. září činila 10 dolarů za kilogram. Běžný kamion by tak mohl na naftu o hodnotě 100 dolarů ujet téměř 110 km. V případě, že by však byl poháněn nejnovějším článkem S1200 z dílny Loop Enery, prodloužila by se jeho dojezdová vzdálenost až na téměř 180 km. V tomto směru jde tak o více než poloviční nárůst efektivity spotřebovaného paliva.
Právě kamionová doprava je přitom jednou z hlavních sfér automobilového průmyslu, kde by ekonomické palivové články na bázi vodíku mohly najít své uplatnění. Nákladní automobily totiž při svých cestách produkují poměrně značné množství emisí, a tlak celosvětových organizací bojujících za ochranu životního prostředí si uvědomují už i samotní výrobci nákladních aut. Například společnosti Daimler a Volvo v posledních letech investují poměrně velké částky právě do vývoje vodíkových palivových článků, aby tak získaly počáteční výhodu v případě, že se koncept povede uvést na běžný trh. Právě vodík by tak mohl nahradit i elektromobily, jejichž hlavní nevýhodou je potřeba velkokapacitní baterie, jejíž hmotnost se v případě kamionů odráží velmi negativně na životnosti vozů v rámci dlouhodobého provozu.
Nákladní vozy s vodíkovým pohonem?
Podle Bena Nylanda by pak nový vodíkový článek měl v první řadě sloužit startupovým výrobcům nákladních vozů, přičemž dalším možným využitím je výroba hnacích zařízení pro velké producenty kamionů.
Nový palivový článek z dílny Loop Energy tvoří jednoznačně další z milníků strastiplné cesty těchto ekologických alternativ na trh automobilového a přepravního průmyslu.
„Právě vodík by tak mohl nahradit i elektromobily“, tak v tomto pripade jde o vodikovy palivovy clanek, takze pouze jiny zdroj elektricke energie, tedy ostatni casti auta jsou stejne jako u elektromobilu. Tedy spravne by melo byt asi napsano, ze vodikovy palivovy clanek by mohl nahradit soucasne zdroje el. energie… Číst více »