Šéf, zakladatel a veřejný obraz Facebooku Mark Zuckerberg je zdánlivě nedotknutelný; pod palcem má firmu i její kontrolní orgány. Způsobů, jakými může o svou pozici přijít, je jen velmi málo a ještě méně je realistických. Nejpravděpodobněji se jeví jeho vlastní odstoupení.
To je však rovněž vyústění, které nelze předpokládat: Zuckerberg ví, že tentokrát je mediální smršť příliš masivní než aby ji ignoroval. Na to, aby se jí nechal potopit, je však příliš chytrý. Facebook je jeho dítě, kterého se nevzdá, pokud opravdu nebude muset.
A proč by také měl? Jistě, hnutí #DeleteFacebook je dosti rozšířené a chytlo se už několik veřejných osobností včetně Elona Muska. Ano, aféra s Cambridge Analytics podlomila důvěru mnohých uživatelů, kteří měli tendenci cpát na síť úplně všechno – což je doufejme podnítí k tomu, aby byli v budoucnu ostražitější, komu své osobní informace svěřují.
Sociální impérium schytalo ránu, ale na porážku je příliš velké
Jenže Facebook není jen Facebook. Je to také Oculus VR, je to WhatsApp, je to mocný Instagram i všudypřítomný Messenger. Uplynulo hodně vody od doby, kdy jej Zuckerberg vytvořil na kolejích při studiích na Harvardově univerzitě. Pořád je to však jeho srdcová záležitost a především projekt, který se z uzavřené sociální sítě jedné univerzity přeměnil v globální fenomén, s jehož mocí dokáže ve stejné oblasti soupeřit snad jen Twitter.
Ano, soukromí uživatelů je mocné téma a na Facebook se bude valit kritika ještě mnoho týdnů. Ale internetoví kritici jsou prchliví. Najdou si jiného arcidémona, až se k tomu naskytne vhodná příležitost.
Skutečnost je však taková, že byť Facebook nepochybně je v problémech – a Zuckerbergovi lidé musí situaci řešit s uvážením, prozíravostí a pokorou – odliv uživatelů není nikterak dramatický. Facebook zdaleka nemá podlomená kolena.
Čistku zaměstnanců Zuckerberg provádět nehodlá. Ví, jak moc neotřesitelná jeho pozice je i nadále. „Je to moje zodpovědnost. Padly otázky týkající se vyhazovů zaměstnanců. Já tohle založil. Já to řídím. A já jsem odpovědný za to, co se stane.“ K vyjádření přidal balíček, jenž by měl zlepšit ochranu osobních údajů uživatelů a mluvil i o nadcházejícím GDPR.
Výkonný ředitel Facebooku a jeho spoluzakladatel vlastní akcie v hodnotě 16 % společnosti; speciální druh akcií, které drží Zuckerberg, však odpovídá 60 % volebních hlasů představenstva společnosti. Zuckerberg je tak neodvolatelný – musel by to udělat sám.
Pravda, ztráta tržní hodnoty Facebooku v posledních týdnech je znatelná, avšak ta se může lehce vrátit zpět. Dvě miliardy uživatelů už jsou totiž znatelnou silou.