Američtí vědci došli v nové studii ke znepokojivému závěru. Umělá inteligence je empatičtější než lidští lékaři. Program ChatGPT dokázal poskytovat kvalitnější a přívětivější odpovědi. Práci lékařů nezastane, ale mohl by vypomáhat například s přípravou rozhovorů doktorů s pacienty.
Vědci v experimentu využili údaje ze zdravotního fóra AskDocs na sociální síti Reddit. Členové komunity zde pokládají dotazy a odpovídají jim profesionální lékaři. Vybrali 195 výměn názorů, přičemž ty samé otázky pak položili programu ChatGPT.
Kvalitu a míru empatie v odpovědích pak vyhodnocovala lékařská komise složená ze tří doktorů, kteří netušili, které z nich poskytl člověk a které stroj. Tyto odpovědi pak známkovali ve třech kategoriích.
Empatičtější než lidé
Z výsledků studie publikované v časopise JAMA Internal Medicine vyplynulo, že „robotičtí lékaři“ svedou poskytnout pacientům kvalitnější a více empaticky zabarvené odpovědi než ti lidští, napsal deník The Guardian.
Komise dala v 79 procentech přednost odpovědím ChatGPT. To samé procento odpovědí hodnotila jako kvalitní nebo velmi kvalitní ve srovnání s 22 procenty odpovědí lékařů. Celkem 45 procent odpovědí ChatGPT ohodnotila jako empatické a jako velmi empatické.
Kladně hodnocených odpovědí lidských lékařů v empatii bylo jenom 5 procent. „Naznačuje to, že nástroje jako ChatGPT mohou efektivně poskytovat vysoce kvalitní a personalizované lékařské rady,“ uvedl Christopher Longhurst z Kalifornské univerzity v San Diegu.
Lékaři o práci nepřijdou
ChatGPT poskytoval podle studie obsáhlejší odpovědi a byl „upovídanější“, což se možná rovněž v pozitivním hodnocení odrazilo. Experti však varují, že AI zatím nahradit lékaře nemůže, neboť si často odpovědi vymýšlí a poskytuje zavádějící informace.
Stroje tedy nemohou dostat odpovědnost za lidské zdraví. Právě schopnost ChatGPT šířit dezinformace vyvolala ve světě obavy z důsledků příliš rychlého vývoje těchto velkých jazykových modelů.
Doktor John Ayers z Kalifornské univerzity v San Diegu však podotkl, že pokud by se AI pacientů pouze ptala, riziko šíření dezinformací by bylo nízké. Mohla by zastat práci lékařů například v získávání rutinních, avšak důležitých odpovědí od pacientů.
Robot se neunaví, nebude ve stresu a nepocítí k pacientovi nesympatie. Kromě toho by mohl vypomáhat s přípravou rozhovorů mezi lékaři a pacienty. „Možnosti zlepšení zdravotní péče pomocí umělé inteligence jsou obrovské,“ zdůraznil Ayers.