Výrobci elektromobilů hledají alternativy k recyklování baterií. Má to ale háček – není kde brát

Pod záminkou opětovného používání a důrazu na obnovitelnost použitých materiálů se společnosti snaží najít nové využití pro akumulátory elektrických vozů. Na první pohled spásná myšlenka však naráží na dříve nečekaný problém – není dostatek baterií, které by dosloužily.

Baterie využívané v elektromobilech mohou i po vyřazení vozidla z běžného provozu stále najít své využití. Na vdechnutí nového života elektroakumulátorům dnes lákají především nezávislé startup. O hledání řešení se však pokouší i samotné automobilky.

Podle předběžných odhadů by mohly použité baterie pohánět i celé domy

Dle dosavadních odhadů je standardní životnost baterií v elektromobilech udávána na zhruba osm až deset let. To neznamená, že po uplynutí této doby musí akumulátory putovat rovnou do starého železa. I takto opotřebované baterie si totiž udržují v průměru kolem 70-80 procent své původní kapacity, což je nezanedbatelná hodnota. Tyto vyjmuté baterie pak lze dále využít, například k pohonu některých zařízení či dokonce k napájení budov elektrickou energií.

Obrázek: Výrobci elektromobilů hledají alternativy k recyklování baterií. Má to ale háček - není kde brát

Řada startupů se dnes snaží vdechovat použitým autobateriím nový život. Přidávají se i některé automobilky. Zdroj: Unsplash

V kombinaci s narůstající potřebou udržitelnosti se tak mohou „akumulátory z druhé ruky“ v dnešní době jevit jako vhodná alternativa zásobníků elektrické energie.

Vystává otázka, zda-li není výhodnější namísto opětovného využití autobaterií z elektrovozů tyto součástky přímo zrecyklovat. Materiály používané pro výrobu akumulátorů jsou mnohdy opakovaně využitelné samy o sobě. Samotná recyklace je v porovnání s novým využitím méně lákavá z pohledu ekologie i ekonomie – je totiž energeticky mnohem náročnější, a dochází i k navýšení uhlíkové stopy, kterou za sebou tento proces zanechává. I v tomto ohledu pak tedy použití zánovních akumulátorů pro nové účely dává smysl.

Problém tkví v nevyvážené nabídce a poptávce

Potíž ovšem je, že elektrické vozy jsou v rámci osobní i nákladní dopravy stále relativně mladým konceptem, a na trhu tak zatím není dostatek baterií, které by fungovaly zmíněných osm až deset let. Navíc se odhaduje, že akumulátory budou moci ve skutečnosti fungovat mnohem déle, a potřeba jejich výměny se tak může výrazně protáhnout.

Další komplikaci pak představuje skutečnost, že řidiči nechtějí akumulátory ve svých vozech vyměnit za nové ani v případech, kdy již zdaleka nedosahují původního výkonu. Přestože je tedy dojezdová vzdálenost několik let starých elektromobilů nižší, průzkumy ukazují, že se lidé této situaci raději přizpůsobí, než aby opotřebenou baterii nahradili novým kusem. Problémem zůstává mj. vysoká cena nových baterií. Důležitou roli hraje také zlepšující se nabíjecí infrastruktura, která umožňuje častější nabíjení.

Společnosti, které se zaměřují na opětovné využití akumulátorů z elektrických aut, však zůstávají veskrze pozitivní a věří, že použití autobaterií z druhé ruky má smysl. Baterie tak nemusí putovat na recyklační linku, ale sami uživatelé je budou moci využít i nadále např. pro ukládání energie ze solárních panelů. Jde tak o ekologicky i ekonomicky zajímavou alternativu pro výrobce elektrických vozů, ale i pro koncové zákazníky.

Obrázek: Výrobci elektromobilů hledají alternativy k recyklování baterií. Má to ale háček - není kde brát

I přes slibné plány projekt obnovitelných baterií zatím nemá příliš využití. To by se ale mohlo v následujících letech změnit. Zdroj: Pixabay

Na úvahy o druhém životě baterií z elektromobilů je možná stále brzy. Přesto již několik let působí na světovém trhu několik desítek startupových společností, které se na tento proces specializují a vykazují zajímavé výsledky. Kromě těchto startupů se snahám vdechnout elektroakumulátorům nové možnosti využití hodlají věnovat i samotní výrobci elektromobilů. Společnosti jako Nissan či Mercedes samy nabízí tuto možnost v rámci svých produktů. Prognózy pak hovoří o tom, že již v horizontu několika let dospěje světový trh do fáze, kdy bude představa toho, že se baterie se sníženým výkonem opět využijí, mnohem reálnější a také lépe uchopitelná.

Zdroje: 1, 2

Obrázek: Obří TV k Vánocům: Má smysl řešit spotřebu? Spočítejte si, kolik dnešní televize „žerou“
Obří TV k Vánocům: Má smysl řešit spotřebu? Spočítejte si, kolik dnešní televize „žerou“
Obrázek: Nejlepší telefony v Česku: Jaký vybrat, pokud chcete to nejlepší?
Nejlepší telefony v Česku: Jaký vybrat, pokud chcete to nejlepší?
Obrázek: Štve vás umístění tlačítka Start ve Windows 11 na střed? Takto to můžete napravit
Štve vás umístění tlačítka Start ve Windows 11 na střed? Takto to můžete napravit
Obrázek: Recenze IQOS ILUMA i PRIME: Smartphone mezi nahřívanými tabákovými výrobky
Recenze IQOS ILUMA i PRIME: Smartphone mezi nahřívanými tabákovými výrobky
Obrázek: Štve vás umístění tlačítka Start ve Windows 11 na střed? Takto to můžete napravit
Štve vás umístění tlačítka Start ve Windows 11 na střed? Takto to můžete napravit
Obrázek: Jak vytěžit z Black Friday nabídky Samsungu co největší slevu? Poradíme, jak fungují výkupy a cashback
Jak vytěžit z Black Friday nabídky Samsungu co největší slevu? Poradíme, jak fungují výkupy a cashback
Obrázek: Black Friday letos odstartoval extrémně brzy: Jak si ověřit, že je sleva skutečná?
Black Friday letos odstartoval extrémně brzy: Jak si ověřit, že je sleva skutečná?
Obrázek: Jak vyfotit kometu mobilem? 5 tipů, jak dosáhnout skvělých výsledků
Jak vyfotit kometu mobilem? 5 tipů, jak dosáhnout skvělých výsledků