Britské vody budou brázdit elektrické trajekty. Společnost Orkney Ferries získala obří státní dotaci

Společnosti Orkney Ferries se podařilo uspět v národní soutěži Spojeného království, a získat tak štědrou finanční podporu na vývoj elektrických trajektů pro převoz osob v zemi. První dvě lodě by měly být nasazeny do provozu v horizontu tří let.

Vláda Velké Británie nedávno ukázala, že svým rozpočtem rozhodně nehodlá šetřit v rámci podpory inovativních a ekologických přístupů k lodní dopravě. I proto tak vyhlásila soutěž Zero Emission Vessel and Infrastructure (ZEVI), v rámci níž se rozhodla odměnit dotací ty nejlepší projekty. Pro vyhlášení výsledků si pak představitelé Spojeného království zvolili Londýnský mezinárodní týden lodní dopravy, který je jednou z největších událostí v námořním sektoru na světě. Vítězem soutěže se pak tento týden stala skotská společnost Orkney Ferries, která provozuje trajektovou přepravu mezi britskou pevninou a místními ostrůvky již od roku 1960.

Obrázek: Britské vody budou brázdit elektrické trajekty. Společnost Orkney Ferries získala obří státní dotaci

Vývoji nových elektrických trajektů se bude věnovat startup Artemis Technologies, který již úspešně vyrábí menší čluny. Zdroj: Se souhlasem Artemis Technologies

Tradiční firma Orkney Ferries se nebojí inovací

Firma Orkney Ferries bude na projektu, který přihlásila do soutěže ZEVI, spolupracovat mimo jiné se startupem Artemis Technologies, jehož ředitelem je dvojnásobný olympijský šampion za Velkou Británii Iain Percy. Společnost Artemis Technologies vznikla původně jako odnož profesionálního sportovního týmu Artemis Racing Team. Startup pak pro provozovatele trajektových linek vyrobí dvě plně elektrická plavidla, která doplní stávající flotilu lodí. Na projektu se pak bude podílet také Evropské námořní energetické centrum (EMEC), které chce pro elektrické trajekty vyvinout nabíjecí infrastrukturu.

Vlajkovou lodí a hlavním trhákem společnosti Artemis Technologies je elektrický pohon Artemis eFoiler, jehož hlavní výhodou je zejména nulová uhlíková stopa. Technologie slibuje zejména bezprecedentní výkon a širokou škálu využití, jelikož tento motor bude možné integrovat do různých typů plavidel, od malých člunů až po trajekty sloužící pro transport většího počtu osob. Současná konstrukce pak umožňuje dojezd vyšší než 110 kilometrů.

Na vývoj nových elektrických trajektů získala společnost Orkney Ferries dotaci 15,5 milionů liber (více než 440 milionů korun). Ty využije zejména na zahájení testovacího provozu dvojice lodí, který chce úspěšně dokončit během tří let. Zatímco první menší plavidlo bude schopné přepravit 12 cestujících, větší loď by měla dosahovat kapacity až 50 osob včetně menšího nákladu. Jiný typ plavidla z dílny Artemis Technologies využívající podobnou technologii dopravy pak měla veřejnost možnost vidět právě během Londýnského mezinárodního týdne lodní dopravy, ještě předtím, než se společnost Orkney Ferries dozvěděla o svém úspěchu v soutěži ZEVI.

První velký krok k udržitelné lodní dopravě

Od svého zahájení na začátku letošního roku si program ZEVI stanovil poměrně velké cíle. Dotace pro projekty cílící na snížení emisí spojených s námořní dopravou se totiž ukazuje jako finančně náročný úkol. ZEVI však má podporu rozsáhlejšího vládního programu UK Shore, díky čemuž dokázal z britského rozpočtu vyčlenit úctyhodných 80 milionů liber (téměř 2,3 miliardy korun), které chce postupně rozdat společnostem, jež se rozhodnou se na snížení ekologických dopadů lodní dopravy aktivně podílet.

Obrázek: Britské vody budou brázdit elektrické trajekty. Společnost Orkney Ferries získala obří státní dotaci

Nové trajekty budou uvedeny do zkušebního provozu do tří let. Zdroj: Se souhlasem Artemis Technologies

Kromě společnosti Orkney Ferries tak byly menšími částkami podpořeny například projekty zaměřené na vývoj ekologické nákladní dopravy či vodíkových plavidel. Postupně by se tak břehy Spojeného království mohly úplně osvobodit od lodí využívajících spalovací motory a přejít na 100% bezuhlíkové alternativy.

Zdroje: 1, 2, 3

Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentářů
Inline Feedbacks
View all comments
Obrázek: Hoříš, má Oktávko: Proč, když hoří spalováky, podezírají Češi elektromobily?
Hoříš, má Oktávko: Proč, když hoří spalováky, podezírají Češi elektromobily?
Obrázek: Husité na obzoru? Ukázky ze hry a vše, co víme o Kingdom Come: Deliverance II
Husité na obzoru? Ukázky ze hry a vše, co víme o Kingdom Come: Deliverance II
Obrázek: Senzorická AI v praxi: Zachraňuje životy a řídí automobily. České firmy se jí ale bojí
Senzorická AI v praxi: Zachraňuje životy a řídí automobily. České firmy se jí ale bojí
Obrázek: Robot Atlas, který oslnil svět, odchází do důchodu. Nový Atlas je plně elektrický
Robot Atlas, který oslnil svět, odchází do důchodu. Nový Atlas je plně elektrický
Obrázek: Podvodníci mohou volat z vašeho telefonního čísla i čísla banky. Proč operátoři nezasáhnou?
Podvodníci mohou volat z vašeho telefonního čísla i čísla banky. Proč operátoři nezasáhnou?
Obrázek: Máte doma nefunkční GPS lokátor od Invoxia? Nyní bude v ČR opět fungovat
Máte doma nefunkční GPS lokátor od Invoxia? Nyní bude v ČR opět fungovat
Obrázek: Tesla v ČR otevřela své rychlonabíječky pro všechny elektromobily. Jak nabíjet na Superchargeru?
Tesla v ČR otevřela své rychlonabíječky pro všechny elektromobily. Jak nabíjet na Superchargeru?
Obrázek: Noční fotografie s vivo X100 Pro: Jak fotit v noci se smartphonem jako profík?
Noční fotografie s vivo X100 Pro: Jak fotit v noci se smartphonem jako profík?