Učí se umělá inteligence sama a bez lidského přičinění? A opravdu se dokáže rozhodovat zcela sama? O mýtech z oblasti umělé inteligence jsme mluvili se zástupcem společnosti Konica Minolta.
Často narážíme na názor, že se je umělá inteligence (AI) schopna sama učit a rozhodovat bez jakéhokoli lidského zásahu. Jde však o zavádějící informaci, protože AI stále závisí na trénovacích datech a algoritmech, které jsou připraveny a vytvořeny člověkem. V případě chytrých kamer, které využívají AI pro rozpoznávání objektů, tváří nebo dokonce chování, je třeba algoritmy nejdříve natrénovat na základě velkého množství vzorových dat.
Lidé musí vybrat relevantní trénovací data, upravit je a následně na ně aplikovat algoritmy strojového učení, aby byla AI schopna rozpoznávat a analyzovat obrazy či situace. To znamená, že účinnost a přesnost rozhodování umělé inteligence závisí na kvalitě trénovacích dat a odborných znalostech lidí, kteří systém nastavují a spravují.
Navíc je třeba AI pravidelně aktualizovat a vylepšovat, protože se mohou objevit nové situace, které nebyly zahrnuty v původních trénovacích datech. To znamená, že lidský dohled a správa jsou nezbytné pro udržení výkonu a spolehlivosti systému. Tímto způsobem umělá inteligence spolupracuje s lidskými odborníky, kteří ji kontrolují, spravují a zajišťují její efektivní fungování, místo toho, aby se učila a rozhodovala zcela sama. Jak už giganti v čele se společností Microsoft ostatně v minulosti několikrát otestovali, učení bez dozoru má u AI spíše negativní dopady na kvalitu výstupů.
Může se AI vymknout kontrole?
Je bláhové si představovat, že je každá umělá inteligence stejná. Existuje řada specializovaných AI, které umí perfektně konkrétní úkon, ale básničku vám nenapíší. Ty mají navíc daleko k tzv. obecné inteligenci, která je snem lidí, jako je Elon Musk a kterou si většina lidí představuje.
„AI vždy potřebuje učitele a příklady či podněty, které jí dáváme my. Tak jako malé dítě i AI se učí, jak vyhodnocovat dané situace. Na jednoduché problémy existují standardizované modely pro reakci. Pokud ale po AI požadujeme hlubší analýzu a „myšlení“, je třeba při implementaci věnovat dostatečný čas učení a komparaci výsledků s následným vyhodnocením a úpravami algoritmů,“ zmiňuje pro inSmart.cz Michal Šotek, ředitel divize Video Solution Services společnosti Konica Minolta Business Solutions Czech. Unikátní modulární design kamery Mobotix.
„Vymknout kontrole se naše AI nemůže, protože je vždy nastavena na konkrétní situaci. Jiné situace neřeší a má jasně definovaná pravidla. My nevyvíjíme žádné roboty, stroje ani zbraně, jen vyhodnocujeme obraz + dokážeme řídit jisté akce. Analytika sleduje nějaký stav, vyhodnotí ho, pak dává informaci a vyžádá nějakou aktivitu,“ dodává Šotek. Podobná situace panuje u většiny AI řešení dostupných na trhu.
„V Konica Minolta vyvíjíme takovou AI, kterou dokáže učit a programovat běžný uživatel. Naši trénovaní profesionálové umí pomoci s procesem učení AI a navíc máme mnoho modelů, které se dají využít nebo přizpůsobit. Mnoho scénářů již máme implementováno a otestováno v reálných situacích u koncových zákazníků,“ zmiňuje Šotek. Konkrétně jde např. o scénáře, kdy AI algoritmy v chytrých kamerách vyhodnocují situaci ve výrobě a sledují, zda jsou produkované výrobky bez chyb. Jindy může AI např. sledovat a vyhodnocovat chování zákazníků v obchodě, který následovně může upravit rozložení regálů a produktů v nich.
„Strop schopností a možností AI je nekonečný, vývoj jde stále kupředu. Každá firma má specifické potřeby – právě díky AI dokážeme flexibilně upravit každý systém přesně dle potřeb konkrétního prostředí,“ upřesňuje Michal Šotek.
Připraví AI lidské pracovníky o práci?
Umělá inteligence dostupná v komerčních řešeních má za cíl pomoci lidem efektivněji řešit úkoly, které šlo doposud automatizovat jen obtížně. Neznamená to tedy nutně náhradu pracovníků jako takových. Naopak. Cílem je rozvázat jim ruce a umožnit, aby měli více času na důležitější úkony.
„Díky implementaci řešení s AI a pokročilými funkcemi kamer Mobotix mohou zákazníci automatizovat a optimalizovat své procesy. Vzhledem k nedostatku pracovníků umožňuje takováto optimalizace změnit zaměření zaměstnanců na jinou odbornou činnost. Pracovní trh je přehřátý – kvalifikovaní pracovníci nejsou dostupní, a pokud ano, mají extrémní požadavky. Pracovníci mohou po nasazení kamerového systému buď dělat svou práci lépe, nebo mohou být přesunuti na jinou odbornou činnost a věnovat se tak činnostem, které AI nemůže. Mnohokrát se setkáváme s tím, že kvalifikovaní pracovníci se věnují rutinním nekvalifikovaným činnostem, které dokáže pokrýt kamerový systém. Kamerový systém pracuje 24/7, nedělá chyby, není nemocný, nepotřebuje dovolenou, nediskutuje o mzdě.“
„Udržet vysokou kvalitu výroby za všech okolností není jednoduché. V odvětvích, jako je výroba, skladování a logistika, se společnosti spoléhají na kontrolu kvality. Hlavním úkolem je udržet vysoký standard a náklady pod kontrolou. Kamerový systém není nutně náhrada lidské práce – často jde naopak o její doplnění nebo vylepšení podmínek pro lidskou práci a rozhodování. Konkrétně se jedná o zvýšení produktivity, snížení chybovosti, zrychlení reakce, napomáhaní k efektivnějšímu rozhodování, sběr dat, která člověk nemůže přinést nebo dlouhodobě analyzovat,“ dodává Šotek.
Zdroj: Rozhovor Michal Šotek, ředitel divize Video Solution Services společnosti Konica Minolta Business Solutions Czech