Pokud vás zajímá, jaká technologie je nejméně bezpečná, co se ochrany soukromí týče, je zaparkovaná u vašeho domu. Výrobci automobilů nabízejí ve velkém k prodeji data o majitelích vozů včetně záznamů jejich hlasů, údajů o zdravotním stavu, genetické výbavě či sexuální aktivitě, ukázal průzkum neziskové internetové společnosti Mozilla Foundation.
Provozovatel internetového vyhledávače Firefox Mozilla Foundation, která se zabývá bezpečností v digitálním světě, provedla průzkum mezi pětadvaceti největšími světovými automobilkami, jako jsou BMW, Fiat, Renault, Toyota či Tesla.
Prověřování politiky soukromí automobilek a jimi nabízených aplikací vedla k „šokujícímu“ zjištění. V technologickém světě jsou na prvním místě v nejhorší ochraně soukromí osobních údajů, píše web The Verge.
Společnost Mozilla Foundation podle agentury AP uvedla, že automobily jsou v otázkách soukromí doslova noční můrou. Celkem 92 procent hodnocených výrobců poskytuje řidičům minimální nebo žádnou kontrolu nad vlastními osobními údaji.
Celkem 84 procent z nich přitom prodává osobní data třetím starám bez jejich souhlasu. Tato data se týkají stylu jízdy a oblíbené hudby, ale i osobních údajů, jako jsou záznamy hlasů, zdravotní stav a sexuální aktivita.
Japonský výrobce Nissan například shromažďuje údaje o inteligenci. A německá značka Volkswagen zase může s pomocí nahrávek hovorů z auta vytvořit profil jeho majitele pro účely cílené reklamy. Nejhorší je podle průzkumu Tesla.
Řidiči o tom vůbec nevědí
Tesla selhává ve všech kategoriích ochrany soukromí. Kromě toho průzkum poukázal na nespolehlivou funkci Autopilot řízenou umělou inteligencí, která sehrála roli již v několika nehodách, z čehož některé byly smrtelné.
Vozy značek zahrnutých v průzkumu rovněž luxují data jako jména, adresy, fotografie, informace z kalendáře, genetické informace a imigrační status. Minimální bezpečnostní standardy nesplnil ani jeden z výrobců, soukromí v moderních vozech tak prakticky neexistuje.
Celkem 76 procent výrobců si pak nárokuje uživatelská data prodat třetím stranám za účelem dalšího zisku a 56 procent umožňuje sdílení osobních dat s vládami či orgány činnými v trestním řízení.
Řidiči o datovém sběru a způsobu jeho provedení nevědí. Firma Mozilla Foundation vysvětluje, že moderně vybavená auta je mohou zaznamenávat s pomocí senzorů, záznamů zvuku a kamer mířících dovnitř auta.
Jediné automobilky, které umožňují řidičům smazat veškerá získaná data, jsou Renault a Dacia. Žijeme v době potírání porušování soukromí, ale automobilový průmysl úřady podle této zprávy přehlížejí. Apeluje na změnu.