Letadlo britské společnosti Virgin Atlantic přeletělo Atlantský oceán poprvé pouze s udržitelným leteckým palivem (SAF). Let podporovaný vládními prostředky a velkými korporacemi je považován za milník v letectví, experti však upozorňují, že tento typ paliva letecký průmysl emisí nezbaví.
Boeing 787, poháněný motory Rolls-Royce Trent 1000 britského dopravce Virgin Atlantic, odstartoval podle televize BBC včera z londýnského letiště Heathrow a úspěšně přistál na newyorském mezinárodním letišti JFK.
Jde o první přelet přes Atlantik výhradně s udržitelným leteckým palivem. Aerolinky předběhl americký výrobce letadel Gulfstream. Jeho letoun Gulfstream G600 vzlétl z centrály společnosti ve městě Savannah v Georgii a přistál na jihu Anglie.
I v tomto případě letadlo přeletělo oceán natankované stoprocentně SAF. Jde o první soukromý a v případě Virgin Atlantic komerční přelet v historii. Zejména ten druhý podporovaný vládou a například energetickým gigantem BP je označován za milník.
„Byl to významný úspěch britského letectví,“ prohlásil britský konzervativní politik Henry Smith. V nádržích Boeingu bylo 50 tun SAF, z čehož 55 procent pocházelo z odpadních tuků a zbytek z kukuřičného odpadu.
Svět se zavázal k čisté nule, což v praxi znamená, že vypustí do atmosféry jenom tolik oxidu uhličitého, kolik z ní dokáže odstranit. Snížení emisí v letecké dopravě je velice obtížné a jedinou možností je právě komerční využití SAF.
Je to vůbec proveditelné?
Let Virgin Atlantic dokázal, že lze létat ekologicky. Problém ale spočívá v nedostatečné produkci a nabídce udržitelného paliva, které lze vyrábět z různého materiálu, jako je zemědělský i domácí odpad, a které se také přimíchává k tradičnímu palivu.
„Udržitelné palivo nemůžeme vyrábět tímto způsobem, protože prostě nemáme suroviny,“ upozornil Guy Grattom, docent v oblasti letectví a životního prostředí na Cranfield University. Letecký průmysl by podle něj měl považovat SAF jen za odrazový můstek.
Důležitější pak bude přenést inovativní technologie z laboratoře do reálného světa, abychom mohli například vyrábět udržitelné palivo ze zachyceného oxidu uhličitého nebo oxidu uhelnatého spolu s vodíkem.
V příspěvku na sociální síti X, dříve známé jako Twitter, ocenil britský premiér Rishi Sunak společnost Virgin Atlantic za první bezemisní let. Tohle tvrzení se ale setkalo s nepochopením, neboť SAF není úplně tak čisté, jak by se mohlo zdát.
Nejedná se o ekologické, nýbrž ekologičtější palivo, které oxid uhličitý vypouští, avšak v menším množství. SAF má potenciál snížit emise z letecké dopravy o 70 procent, upozornila agentura Reuters.
Right now something very exciting is happening in the sky above us👇 pic.twitter.com/rOoIkfPNqh
— Rishi Sunak (@RishiSunak) November 28, 2023