Společnost Google se v minulém roce zavázala k přenastavení politiky ohledně cookies ve svém prohlížeči Chrome. Letos na nic nečeká, a již nyní by tak měla být postupně zablokována data třetích stran shromažďující citlivé údaje o samotných uživatelích.
Změny v politice digitální reklamy v prohlížeči Google Chrome jsou jedním z nejdůležitějších a nejsledovanějších témat roku 2024. První vlaštovky na sebe přitom nenechaly dlouho čekat, a od 4. ledna tak byly někteří uživatelé úplně odříznuti od souborů cookies třetích stran. Funkce Tracking Protection, jak Google tuto novou ochranu nazval, je však zatím k dispozici pro pouhé jedno procento náhodně vybraných uživatelů. Zástupci společnosti přesto tvrdí, že jde o důležitý krok vstříc globální regulaci.
Příliš povyku se zatím neděje. To se ale může brzy změnit
Vezmeme-li v potaz skutečnost, že změnu zatím zaznamená 1 % prohlížečů, jsou zavedené změny v krátkodobém horizontu prakticky zanedbatelné. Podle odborníků je však nutné nejprve získat dostatek informací o tom, jak nový systém funguje, a jak jej případně před plošným nasazením zefektivnit. Je tedy zjevné že Google chce funkci Tracking Protection aktivně rozvíjet, zatím ale není příliš jasné, jakým tempem se to společnosti bude dařit. Panují názory o tom, že citelný dopad bude omezení cookies mít až po vyřazení zhruba 30 % souborů třetích stran.
Dopady na internetovou reklamu mohou být obrovské
Zavedení regulace cookies výrazným způsobem mění nejen zabezpečení při brouzdání po internetu, ale bude mít také zásadní vliv na to, jakým způsobem budou uživatelům prohlížeče Chrome zobrazovány reklamy. Díky cookies totiž bylo možné využít možnost personalizovaného marketingu, ale také shromažďovat údaje o historii prohlížení od samotných uživatelů, a tato data následně využít například pro průzkum trhu. To vše se ale s nástupem Tracking Protection změní. Očekává se tedy, že statistiky z následujících měsíců a let mohou vykazovat vysokou chybovost. Řada firem inzerujících reklamy na internetu tak bude muset přehodnotit své marketingové strategie a přizpůsobit se novým podmínkám. Očekává se také nárůst nákladů na online reklamu.
K rozšíření regulace cookies třetích stran mezi další uživatele by mělo podle předpokladů dojít v druhé polovině roku. Okolo plošného zavedení pak panuje velká nejistota, jelikož ve hře je celá řada neznámých. Je ale zjevné, že internet čeká malá revoluce v oblasti reklamy, a zda budou její dopady pro všechny zúčastněné spíše pozitivní či naopak negativní, by tak mělo být jasnější v průběhu roku 2024. Někteří experti však již nyní varují před nedostatečnou obezřetností a bijí na poplach před meteoritem změn, který se v podobě Tracking Protection řítí na celou řadu subjektů pohybujících se v online světě.