OpenAI právě oznámila novinku pro všechny zvědavce, kteří chtěli vyzkoušet slavný chatovací jazykový model ChatGPT, ale nechtěli se registrovat. Bezplatná verze je nyní přístupná bez nutnosti přihlašování. Co tato změna obnáší a jaký vliv to může mít na vyhledávač Google?
Společnost OpenAI, která stojí za službou ChatGPT, učinila významný krok směrem k větší dostupnosti této AI technologie. Ve svém blogovém příspěvku oznámila, že bezplatná verze populárního chatbota bude od nynějška volně přístupná bez nutnosti vytváření uživatelského účtu.
Doposud musel kdokoli, kdo chtěl ChatGPT vyzkoušet, zadat své osobní údaje a projít registračním procesem. Tato bariéra nyní padá. Jen navštivte webovou stránku a rovnou můžete začít konverzaci s pokročilým AI systémem.
„Chceme zpřístupnit AI opravdu komukoli, kdo je zvědavý na její schopnosti,“ stojí na blogu OpenAI. Bezplatný přístup bez registrace se však netýká placených prémiových služeb, jako je pokročilejší verze ChatGPT či obrazový generátor DALL-E. Platí pouze pro základní model ChatGPT 3.5.
Když je věc zdarma, zaplatíte jinak. Třeba obsahem konverzací
I přes odstranění registračního kroku ale uživatel neztrácí kontrolu nad daty. V blogovém příspěvku společnost upřesňuje, že si vyhrazuje právo využít vaše příspěvky ke kontinuálnímu vylepšování svých modelů. Každý uživatel má nicméně možnost toto sdílení dat v nastavení ChatGPT jednoduše vypnout.
Přestože může být anonymní použití pro mnohé lákavé, je potřeba mít na paměti, že vaše aktivity mohou být i tak nějakým způsobem sledovány a využívány ke komerčním účelům. Jako u všech „bezplatných“ online služeb, ani tady nic skutečně není zadarmo.
ChatGPT jako konkurence Googlu
Současná změna přístupu k ChatGPT může vypadat jako drobný krok, ve skutečnosti by ale mohla předznamenávat mnohem větší proměnu vyhledávacího průmyslu. Google má sice nyní stále jasnou dominanci, když jde o tradiční vyhledávání, ale postupem času, jak se lidé naučí využívat výhody konverzačních AI systémů, jako je ChatGPT, by tato technologie mohla Googlu výrazně narušit doposud stabilní podnikání. A to nehledě na jeho vlastní plány a AI služby v čele s Gemini. Zatím je to totiž právě Google, kdo musí na konkurenci dotahovat.
Místo dávání jednotlivých krátkých dotazů a procházení řady odkazů, se uživatelé budou čím dál častěji ptát otevřenými větami ve snaze ihned získat přímé, smysluplné odpovědi. Pokud se podaří systémy jako ChatGPT ještě vylepšit, není vyloučeno, že AI asistenti ukousnou Googlu velký podíl z objemu vyhledávání.
Že to je možné ukazuje ostatně již třeba Bing, který ve spolupráci s OpenAI provozuje vlastní AI schopnou kombinovat výsledky vyhledávání s AI asistentem nyní přejmenovanou na Copilot. Používat ji už od února minulého roku můžete bezplatně na adrese https://www.bing.com/chat.
Zdroj: OpenAI