V oblasti sociálních sítí je Facebook téměř hegemonem, minimálně v oblasti Severní Ameriky a západní a střední Evropy. Síť má nyní 2 miliardy 200 milionů aktivních uživatelů měsíčně a jím vlastněný Instagram před pár dny překonal hranici jedné miliardy.
Dohromady jde o číslo, jemuž nemůže žádná jiná síť konkurovat. YouTube Googlu dosahuje aktivního počtu kolem miliardy a půl uživatelů, obdobného čísla dosahuje i WhatsApp. Ten je ovšem rovněž vlastněn Facebookem.
Pokud zařadíme Messenger jako samostatnou síť, dostaneme statistiku čítající jednu miliardu a 300 tisíc aktivních uživatelů měsíčně.
Čína na vzestupu, Spojené státy zatím dominují
Z prvních pěti míst tedy Facebook drží hned čtyři, jak dokazují kupříkladu statistiky serveru statista.com. Ty jsou z dubna letošního roku a Instagram tedy ukazují až pod čínským WeChatem. Podle údajů, které Instagram zveřejnil, však již překonal hranici miliardy a stojí tedy těsně nad ním.
Z hlediska velikosti sociálních sítí je Čína zajímavá. WeChat (obdoba Messengeru), QQ, QZone, Baidu Tieba a Sina Weibo patří mezi největší z čínských sítí a jsou velice populární – WeChat dosahuje téměř jedné miliardy aktivních uživatelů, problémem je, zdá se, pouze zaměření na místní trh.
Čína je obrovská, ale čísla Facebooku jednoduše nedosáhne kvůli tomu, že nepracuje primárně s anglickým jazykem a ani se na evropský či americký trh nezaměřuje. Trhu v současnosti dominuje firma Tencent, pod kterou spadají tři z největších čínských sítí – QQ, Qzone i WeChat. Pouze Sina Weibo a Baidu Tieba patří jiným společnostem.
Jediná další obdobně samostatná země jako Čína je Rusko a její Telegram s více než 200 miliony aktivních uživatelů, z menších pak i VK (VKontakte).
Na širší publikum míří multiplatformní služba Viber, v současnosti operovaná Japonskou nadnárodní společností Rakuten; Viber samotný však sídlí v Lucembursku a chlubí se až 900 miliony aktivních uživatelů. Line, další Japonci vlastněná služba, ale operující primárně v Jižní Korey, má 200 milionů aktivních uživatelů
Mezi registrovanými a aktivními uživateli jsou klíčové rozdíly
Mezi další velké sociální sítě patří kupříkladu Reddit, Twitter, Skype, LinkedIn nebo Snapchat. S výjimkou blogovací sítě Tumblr, která se pohybuje kolem 800 milionů aktivních uživatelů měsíčně, nedosahují zmíněné sociální sítě tak vysokých čísel.
Z dat vyplývá několik zajímavých trendů:
- Facebook je zcela dominantní silou sociálních sítí. Byť velká část uživatelů se v jeho službách – Facebooku, Messengeru, WhatsAppu a Instagramu bude překrývat – jde přesto o nezanedbatelnou a nesmírně vlivnou skupinu.
- Registrovaní a aktivní uživatelé se mnohdy velmi liší. Na Google+ je registrovaných přes 2 miliardy uživatelů – jako u Facebooku – ale měsíčně aktivních je pouze kolem 212 milionů.
- Nekorunovaným králem sociálních sítí jsou Spojené státy, protože služby z této země dokázaly oslovit nejširší publikum.
- K prosinci 2017 používalo za uplynulý rok přibližně 4,15 miliard lidí z celého světa (odhad Mezinárodní telekomunikační unie), což je více než 50 % populace. Při úvaze, že valná část uživatelů amerických sociálních sítí se nepřekrývá s uživateli čínských obdob – což lze racionálně předpokládat – je možné tvrdit, že velká část občanů s přístupem k internetu zároveň i využívá sociální sítě, a to překvapivě aktivně.