Umělá inteligence zažívá bezprecedentní rozmach díky pokročilým jazykovým modelům jako ChatGPT, Llama či Claude. Vývoj také ukazuje, že současná generace chytrých domácích asistentů výrazně zaostává za očekáváními, kdy slouží k naprosto banálním účelům. Toto zjištění není jen subjektivním dojmem uživatelů, ale bolestivou realitou pro technologické giganty jako Amazon, Google a Apple.
Nedávno jsem hovořil s kamarádem o využití chytrých domácích asistentů. Na jeho otázku jsem musel odpovědět, že „Google Asistenta používám hlavně jako chytrou domácí minutku. Když vařím, hlídá mi špagety, maso či cokoliv dalšího. Jinak ho prakticky nepoužívám.“ A to i přesto, že mám v Google Asistentovi v chytrém reproduktoru od Xiaomi napojené ovládání světel, robotického vysavače i elektromobilu. Podobně jsem to měl v minulosti s Amazon Alexa.
Více jsem nad tím nepřemýšlel. Omezené možnosti asistentů jsou v našich končinách beze změny už roky. Podobná je ale situace i v zemích, kde mají uživatelé o poznání více funkcí a mohou s asistenty komunikovat vlastním jazykem. Jak se totiž ukázalo, má zkušenost odráží širší trend, který se ukazuje být noční můrou pro velké technologické společnosti.
Podle zprávy Wall Street Journal Amazon prodělal více než 25 miliard dolarů na svých zařízeních Echo, Kindle a dalších mezi lety 2017 a 2021. Přestože má Amazon stovky milionů uživatelů svých zařízení, reproduktory s Alexou jsou používány převážně pro nastavení budíků, časovačů a jiné bezplatné aplikace, nikoliv pro pohodlné nakupování na Amazonu, jak společnost původně zamýšlela.
Amazon najal 10 000 lidí a postavil chytrou kuchyňskou minutku
„Obávám se, že jsme najali 10 000 lidí a postavili chytrou kuchyňskou minutku,“ uvedl bývalý vysoký zaměstnanec Amazonu pro Wall Street Journal. Tato slova bolestivě vystihují rozpor mezi ambiciózními plány a realitou využití chytrých asistentů.
Situace není o mnoho lepší ani u konkurence. Google i Apple čelí podobným výzvám s využitelností svých asistentů. Zdá se, že současná generace těchto technologií zkrátka výrazně zaostává za jazykovými modely typu ChatGPT, které nabízejí mnohem sofistikovanější interakci a širší škálu využití.
Amazon nyní hledá řešení této situace. Generální ředitel Andy Jassy zvažuje zavedení placené verze hlasového asistenta, která má být v řadě ohledů lepší. Nicméně, někteří inženýři Amazonu pracující na této verzi Alexy se obávají, že ani to nemusí stačit k zvrácení současného trendu.
Zatímco společnosti investují miliardy do vývoje a marketingu těchto technologií, jejich reálné využití zůstává omezené. Ukazuje se, že vytvoření skutečně užitečného a všestranného digitálního asistenta je mnohem složitější úkol, než se původně zdálo. S využitím ChatGPT navíc může prakticky kdokoliv v dohledné době vstoupit na trh s modelem, který stávající zařízení zesměšní a dodá přesně to, co před lety jejich tvůrci slibovali.
Budoucnost chytrých asistentů zůstává nejistá. Zatímco technologické společnosti se snaží najít způsob, jak zvýšit jejich užitečnost a rentabilitu, uživatelé už roky končí s drahými zařízeními, která plní banální funkce v čele s kuchyňskou minutkou.
Zdroj: QZ, redakce inSmart.cz