Nejde jen o smartphony, ale také iPady, Macy a další produkty z portfolia Cupertinské společnosti. Apple se zkrátka rozhodl už od ledna 2019 neříkat, kolik toho vlastně prodá.
K velmi neobvyklému kroku se odhodlal CEO firmy Tim Cook. Od prosince už se analytici, novináři ani uživatelé nedozví, kolik hardwaru nakousnuté jablko prodalo – proč? Nikdo přesně neví, důvody uvedené firmou nejsou jednoznačné ani příliš srozumitelné.
Podle Luca Maestriho, finančního ředitele Applu, počet prodaných zařízení nevypovídá o hodnotě společnosti. Sdělil také, že zveřejňování podobných dat „je dnes méně relevantní než dříve“.
Jako když nakupujete v obchodě, popisuje Tim Cook
Poněkud zmatečné bylo vyjádření Cooka k celé věci. Přirovnal zveřejňování dat k nákupu v obchodě: „Je to trochu jako když jdete do obchodu, dojedete s košíkem až k prodavači a on se vás zeptá ‚kolik kusů tam máte?‘“ Pokládá Cook řečnickou otázku a pokračuje: „Moc nezáleží na tom, kolik kusů v košíku je, oproti celkové hodnotě zboží uvnitř.“
Mnoho smyslu proslov nedával ani v angličtině, překlad zde není zrovna nápomocný.
Každopádně jde o dosti nezvyklý krok, naprostá většina firem počty prodaných zařízení zveřejňuje, už jen proto, aby usnadnily práci analytikům a novinářům, pro něž jsou podobná data zlatým dolem informací.
Je pravda, že konkrétní počty prodaných chytrých hodinek Apple Watch, Apple TV a HomePodů jsme neznali ani dříve, neboť o nich firma buď vůbec neinformovala, nebo je pouze sdružovala do různých skupinek. I to je poněkud zvláštní, neboť kupříkladu v oblasti nositelných zařízení je Apple velmi významným a úspěšným hráčem.
„Inspirace“ Applem je v IT poměrně běžná, ale doufejme, že tento krok konkurence nenapodobí; přišli bychom o zajímavé informace a možnost přesného porovnání úspěšnosti prodejů jednotlivých korporací.
Je těžké spekulovat, co za krokem firmy stojí. Je pravda, že se nových iPhonů zatím neprodává o moc více než u předchozí generace, avšak místo toho roste zisk z každého prodaného kusu: Apple má tradičně velmi vysoké marže.