Startup Relativity Space podniká v neobvyklém odvětví: vývoji a startu raket mířících do vesmíru. Stejně neobvyklé jsou i metody, které k tomu využívá, kupříkladu 3D tisk.
Startupu se povedlo zajistit si přístup ke floridskému Cape Canaveral, místu, odkud tradičně americké rakety, sondy a raketoplány vzlétají do vesmíru již desítky let. Ve čtvrtek společnost odhalila pětiletou smlouvu s Letectvem USA, operovat bude z komplexu LC-16.
Relativity Space se tak, možná poněkud překvapivě, stal v pořadí čtvrtou soukromou leteckou společností, která ke startovní plošině LC-16 získala přístup. Připojila se tak ke SpaceX, Blue Origin a United Launch Alliance.
Relativity is thrilled to announce that we’ve won a direct contract for our own launch site at Cape Canaveral Air Force Station in Florida from the @45thSpaceWing — the first and only venture-backed orbital launch company to do so. https://t.co/VMIo9tK9O5
— Relativity Space (@relativityspace) January 17, 2019
První skutečné zakázky má společnost získat už v roce 2020, kdy bude na oběžnou dráhu Země dopravovat první náklad, a to ve váze až 1 200 kilogramů. K letům chce využít svou raketu Terran 1, která bude z podstatné části vyrobena pomocí 3D tisku – dle zdrojů CNBC až z 95%. Každý vzlet bude stát kolem 10 milionů dolarů, což je až překvapivě nízká částka.
K tisku součástek rakety využívá vlastní 3D tiskárnu Stargate („Hvězdná brána“), jednu z největších na světě.
Firma má v současnosti 60 zaměstnanců, ještě před rokem jich však bylo pouhých 14. Další růst je pravděpodobný, obdobný proces šlo vidět i u SpaceX Elona Muska. Do týmu Relativity Space se mimo jiné dostal velmi zkušený inženýr Tim Buzza. Byl šéfem pokročilého vývoje v Boeingu, mnohaletý viceprezident SpaceX a viceprezident startů raket ve Virgin Orbit – vše nadmíru zajímavé pozice.
Zlevňování vynášených nákladů je asi prima věc, ale zvládá to stále více států a každý se bude pokoušet vynášet na orbitu co nejvíce svých věcí ( navigačních, spojových, výzkumných, vojenských, … ). Kromě obrovského nárůstu kosmického smetí budeme také brzo řešit dopad startu raket na životní prostředí. Nedávno jsem někde… Číst více »
Pokud budou eliminovány pohony na tuhé pohonné látky a hypergoly, k čemuž kosmonautika směřuje, tak ostatní pohony jsou poměrně ekologické, používají totiž jako okysličovadlo čistý kyslík, takže různé oxidy dusíku a podobné škodliviny, vyskytující se u běžných motorů, u nich nejsou. Extrémem je hydrolox, kde je odpadem čistá voda.