V roce 2004, 4. února, vznikl na adrese TheFacebook.com web mladého studenta z Harvardu, Marka Zuckerberga, a jeho přátel.
Mělo jít o jakýsi repozitář informací pro vysokoškolské studenty, nejprve jen pro Harvard, později i pro další univerzity. Ze skromných začátků se sociální síť proměnila v gigantickou korporaci s 2,32 miliardami aktivních uživatelů měsíčně, která nemilosrdně pohltila konkurenci a implementovala ji do svých služeb – Instagram nebo WhatsApp budiž nejlepším příkladem. Obě aplikace nyní mají přes miliardu aktivních uživatelů a Facebook plánuje hlubší integraci.
Nyní Facebook provází primárně skandály, problémy jako Cambridge Analytica, hájení se před americkými kongresmany a podobně, jeho růst to moc nenabouralo – ba naopak, je možná ještě větší, ještě drzejší; ale už alespoň ví, že o soukromí se jeho uživatelé přece jen zajímají, a to je dobře.
Psali jsme:
- Německu vadí způsob, jakým Facebook sbírá data.
- Opusťte na měsíc Facebook, bude vám lépe.
- Zadali jste špatné heslo? Nevadí, stejně se přihlásíte.
15 let růstu a akvizic
Podívejme se na nejzajímavější milníky v životě sociální sítě, která se stala spolu s Instagram, WhatsAppem a dalšími obdobnými aplikacemi stala symbolem generace mileniálů.
- Září 2006. Dva roky po vzniku Facebooku se stránka poprvé otevírá veřejnosti, už se jmenuje jen Facebook a je dostupný komukoliv s e-mailovou adresou. Už nešlo o síť sdružující jen americké univerzitní studenty.
- Červenec 2010. Facebook rychle nabral velkou uživatelskou základnu a chlubí se více než 500 miliony uživatelů. Ještě zdaleka není žádným dominantem, je tu Instagram, YouTube a další, populárnější média.
- Duben 2012. Facebook se rozhodne pro radikální krok a silný Instagram kupuje. Hazard se vyplatil, Instagram nadále patří mezi nejpopulárnější sítě a rozšiřuje možnosti Facebooku v oblasti fotografií.
- Květen 2012. NASDAQ začíná obchodovat s akciemi Facebooku; původně bylo přijetí firmy docela chladné, ale nyní jde o jedny z nejchtěnějších akcií.
- Říjen 2012. Facebook má přes miliardu aktivních uživatelů, růst dosahuje maxima: obr se zdá nezastavitelný, Zuckerberg je vidět všude.
- Únor 2014. Instagramu se daří a pro Facebook je užitečný, ale to mu nestačí. Přichází akvizice WhatsAppu, i ona je velmi úspěšná.
- Březen 2014. Další měsíc, další akvizice, a opět výtečná trefa: Oculus VR v budoucnu vytvoří Oculus Go a otevře Facebooku brány k velmi aktivní pozici v oblasti virtuální reality. Facebook už není jen sociální sítí, ale něčím víc – stejně jako Google rozhodil sítě a velcí IT hráči vědí, že s ním musí počítat i v dalších odvětvích.
- Březen 2017. Po měsících a letech dalšího strmého růstu přichází skandál Cambridge Analytica: firma sesbírala data od 87 milionů uživatelů sociální sítě, bez jejich vědomí nebo svolení. Skandál Facebook pronásleduje v médiích dlouho, ale síti je to zdánlivě fuk.
- Červen 2017. Firma má přes 2 miliardy uživatelů, Twitter kupříkladu v té době pouhých 300 milionů.
- Duben 2018. V podivném vystoupení, kdy připomíná androida, se Zuckerberg hájí před americkým kongresem. Další skandály přicházejí, ale růst se nezastavuje a zisky klesají. Že by to již uživatele nezajímalo? Možná, nebo se to možná týká jen Američanů.
Co přijde dál? Těžko říct, ale zatím se nezdá, že by cokoliv mělo ohrozit pozici Facebooku. Patnáctileté výročí se zdá dlouhé, ale nezapomínejme, že pád může přijít velmi, velmi rychle.
Působivého výročí narozenin Facebooku si jako první všiml Engadget.