Do roku 2030 plánují společně nainstalovat 113 nových ultrarychlých dobíjecích stanic s výkonem 300 až 400 kW na 48 lokalitách po celé zemi.
Zatímco dosavadní spolupráce přinesla 185 dobíjecích bodů na 46 čerpacích stanicích OMV, nový projekt počítá se 168 dodatečnými dobíjecími body.
Ultrarychlé huby usnadní cestování na dlouhé trasy
Nejzajímavější částí projektu jsou plánované dobíjecí huby. Některé lokality budou vybaveny až šesti ultra výkonnými dobíjecími stanicemi po 400 kW každá. Na českém trhu je počet rychlonabíjecích hubů doposud nedostatečný a z pohledu majitele elektromobilu značně nerovnoměrně umístěný, takže jde o vítanou zprávu.

Nabíjecí hub na Pankráci nabízí už dnes výkon až 200 kW. Foto: Redakce inSmart.cz
„Připravované dobíjecí huby představují posun směrem k sofistikovanější a zákaznicky orientované infrastruktuře, zejména v okolí páteřní dopravní sítě,“ vysvětluje Libor Hladík, vedoucí sekce Emobilita ve společnosti PRE.
Pro řidiče elektromobilů to znamená rychlejší a pohodlnější dobíjení. Zatímco současné rychlodobíječky na OMV stanicích nabízejí výkon 50-150 kW, nové ultrarychlé stanice dokáží dodat 300-400 kW. V praxi to může znamenat nabití baterie z 10 na 80 procent za pouhých 15-20 minut u moderních elektromobilů.
BILLA konečně nasadí rychlejší nabíječky
Překvapením je zapojení řetězce BILLA do projektu. Ultrarychlé dobíjecí stanice budou instalovány také na vybraných parkovištích supermarketů. Tam jsme doposud vídali hlavně 50kW DC nabíječky či pomalejší AC nabíječky s maximálním výkonem 22 kW.

Ultrarychlé nabíječky lze přirovnat k benzínkám. Dobití proběhne v řádu nižších desítek minut. Foto: Se souhlasem PRE
Strategie kopíruje úspěšné trendy ze zahraničí, kde se obchodní centra a nákupní oblasti stávají klíčovými uzly nabíjecí infrastruktury. Pomalé nabíječky tam již často jsou. Nově bude mít i rychlejší alternativu. Zákazník během půlhodinového nákupu dobije baterii a může pokračovat v cestě i při dlouhých trasách.
Pětileté partnerství přináší ovoce
Spolupráce OMV a PRE začala v roce 2020 instalací prvních rychlodobíječek na čerpacích stanicích. Za pět let se podařilo vybudovat fungující síť, která pokrývá klíčové dopravní tepny země.
„První rychlodobíjecí stanice (z této spolupráce; pozn. red.) byla uvedena do provozu již v roce 2020 a od té doby jsme díky úzké spolupráci s PRE naši nabídku neustále rozšiřovali,“ připomíná Daniel Vasilache, generální ředitel OMV Česká republika.
Současná síť 46 stanic se 185 dobíjecími body pokrývá dálniční tahy i krajská města. Nové rozšíření by mělo pokrytí téměř zdvojnásobit.
Obě společnosti koordinují nejen investice, ale i výběr lokalit a plánování rozvoje. Schválení projektu příslušnými orgány se očekává v nejbližší době.
Plány do roku 2030
Instalace všech 113 nových stanic by měla být dokončena do roku 2030. Realizace bude probíhat postupně podle schválených lokalit a dostupnosti technologií.
PRE s OMV spolupracují už od roku 2020. Foto: Se souhlasem OMV
Projekt tak zapadá do celkové strategie Evropské unie, která počítá s masivním rozšířením nabíjecí infrastruktury. Česká republika si klade za cíl mít do roku 2030 na svém území více než 35 tisíc veřejných dobíjecích bodů.
Zdroj: TZ OMV