Kdo za nehodu může a jaké jsou škody? Umělá inteligence dokáže vzniklé škody přesně vyhodnotit. Pojišťovny či provozovatelé carsharingových služeb tak získají mocný nástroj.
Německá startupová společnost MotionsCloud se nedávno spojila s výrobcem automobilových součástech, domácích spotřebičů a nářadí Bosch ve snaze vývoje technologie umožňující vyhodnocovat vzniklé škody v souvislosti s dopravními nehodami. Co si obě strany od projektu slibují?
Na začátku září vydala forma MotionsCloud specializující se na vývoj technologií umělé inteligence v oblasti pojišťovnictví tiskovou zprávu, ve které oznámila spolupráci s německým průmyslovým gigantem, společností Bosch Global. Jedna z odnoží firmy Bosch se totiž věnuje implementaci senzorického systému RideCare do osobních automobilů.
Vzniká AIoT aneb umělá inteligence věcí
Spojením těchto dvou značek by pak mohl vzniknout unikátní a komplexní systém poháněný umělou inteligencí (AIoT, z anglického „artificial intelligence of things“). Jeho primárním účelem by pak bylo mapovat průběh dopravních nehod a následně kalkulovat vzniklé škody, což by mělo usnadnit pojišťovnám vyhodnocování jednotlivých pojistných událostí.
Startup MotionsCloud totiž již v minulosti vyvinulo systém řešení škod řízený umělou inteligencí. Počítač je tak schopen poměrně objektivně zjistit rozsah poškození majetku, tedy nejen aut, ale i například domácnosti, a exportovat zjištěné výsledky formou záznamu, který již našel své využití v reálných případech, které musely pojišťovny řešit.
Technologie Bosch RideCare je na druhou stranu ideálním prostředkem ke sledování nejrůznějších dějů a stavů probíhajících ve voze či jeho bezprostředním okolí, a to v reálném čase. Dokáže tak mimo jiné vyhodnotit a upozornit na prudké jízdní manévry či detekovat kouř uvnitř vozu. Díky tomu tak může snadno předcházet samotnému vzniku nehody upozorněním na možná rizika. Zpětně je pak díky RideCare možné dohledat, které příčiny mohly dopravní nehodu v první řadě zavinit.
Umělá inteligence zvýší bezpečnost sdílené dopravy
Každý, kdo někdy musel řešit pojistnou událost spojenou s dopravní nehodou, si dokáže představit, jak náročné a zdlouhavé celé šetření zpravidla je. Vývoj technologie, která tento proces urychlí a zjednoduší, by tak usnadnil práci samotným pojišťovnám, ale i jejím klientům. Tím se mohou snížit také celkové náklady například na havarijní pojištění, díky čemuž mohou řidiči ušetřit nemalé peníze.
Zástupci MotionsCloud i Bosch vidí ve vývoji společné technologie zářnou budoucnost. Jejich snahou je v první fázi demonstrovat potenciálním zákazníkům vše, co umělá inteligence dokáže, a nastavit tak nový směr bezpečnosti nejen sdílené dopravy, ale postupem času také vlastních užitkových vozů. Nezbývá než čekat, zda-li se společnostem podaří najít dostupné a efektivní řešení, které by opět rozšířilo pole působnosti využití umělé inteligence v běžné praxi.