Elektromobily dnes běžně dojedou 400 kilometrů a nabijí se za 30 minut, přesto se 60 % Čechů bojí jet k moři. Nový průzkum společnosti E.ON odhaluje paradox: jsme jedním z nejskeptičtějších národů k elektromobilitě, ale zároveň s ní nemáme téměř žádné zkušenosti.
Česká republika zaujímá poslední místo ze 30 sledovaných zemí v ochotu koupit si elektromobil. Pouhá 4 % respondentů by si pořídila čistě elektrické vozidlo jako své příští auto. Za těmito čísly se však skrývá překvapivý fakt – dvě třetiny Čechů v elektromobilu nikdy neseděly.
- Společnost E.ON zveřejnila zajímavý průzkum, který odhaluje obavy českých zákazníků. Foto: Redakce inSmart.cz
„Když jsem v elektromobilitě začínal před sedmi lety, tak zkušenost s elektromobilem mělo minimum lidí. Myslím, že už to není tak špatné, což ukazují i data. 36 % si už elektromobil zkusilo,“ komentuje situaci Martin Klíma, jednatel společnosti E.ON Drive Infrastructure.
Předsudky versus realita moderních elektromobilů
Průzkum agentury IPSOS pro E.ON na vzorku tisíce respondentů odhalil zajímavý rozpor mezi vnímáním a skutečností. Zatímco se 60 % lidí bojí vyrazit elektromobilem na dovolenou k moři, moderní elektromobily běžně dosahují dojezdu 400-600 kilometrů.
- Foto: Se souhlasem E.ON
„Dojezd automobilů se výrazně posunul. Když se podívám na to, co jsme měli před sedmi lety versus dnes –dneska máme běžně už 350-400 kilometrů reálného dojezdu,“ vysvětlil Klíma během tiskové konference.
Mezi hlavní obavy Čechů patří:
- 28 % se bojí vybití automobilu v kolonách na dálnici
- 28 % se obává krátkého dojezdu elektromobilu
- 15 % má strach, že nebude umět dobít v zahraničí
- 12 % se bojí výrazného prodloužení cesty kvůli dobíjení
Vybití v koloně? „To je úplně mimo“
Jedna z nejčastějších obav – vybití elektromobilu v dopravní koloně – je podle odborníků neopodstatněná. „Vybití v kolonách je samozřejmě nesmysl, to je úplně mimo,“ reaguje Martin Klíma na výsledky průzkumu.
- Foto: Se souhlasem E.ON
Jakub Kott, vedoucí oddělení Mobility Services E.ON Energie, dodává praktickou zkušenost: „Když jsme v ČR měli tu dlouhou kolonu na D1, co trvala osm hodin, tak jsem slyšel o Enyaqu a Tesle, jak dlouho vydržely v zimě při minus osmi stupních. Enyaq to zvládnul 52 hodin neustále na 20 stupních a Tesla kolem 80 hodin.“ Praktické testy dokonce ukazují, že jsou na tom elektromobily obecně o něco lépe.
Příklad: Motor o objemu 2l spálí na volnoběh cca 1,2l/h. Pokud máte 50l nádrž, vydržíte v zimě ohřívat kabinu přibližně 40 hodin. Tesla Model 3 s tepelným čerpadlem pak při stejných podmínkách spotřebuje kolem 740 W/h, což může odpovídat při plné baterii zmíněným 80 hodinám. Hodnoty se samozřejmě liší podle modelu a použitých technologií.
Spotřeba energie při stání v koloně představuje jednotky procent celkové kapacity baterie a není nijak zásadní pro dojezd.
Doba nabíjení už není problém
Další častý mýtus se týká délky nabíjení, kdy mají lidé pocit, že nabíjení bude trvat pokaždé vyšší desítky minut. Realita je však jiná. Ultrarychlé nabíječky s výkonem nad 150 kW dokáží dobít baterii na 80 % za 15–30 minut dle typu vozidla.
- Foto: Se souhlasem E.ON
„U dnešních rychlonabíječek trvá nabíjení zhruba 15 minut, ideální čas na kávu a toaletu,“ popisuje Martin Klíma. Příští rok podle něj přijdou na trh vozidla, která zvládnou nabíjení výkonem 320 až 400 kilowattů. „V ten moment se bavíme o čase třeba 7 minut, což odpovídá běžnému tankování na pumpě.“
Cena za kilometr překvapí
Ekonomika elektromobility je pro mnohé překvapením. Při domácím nabíjení vychází jeden kilometr na přibližně 1-1,5 koruny, což je méně než u dieselového vozu.
„S využitím domácí fotovoltaiky lze v jarních a letních měsících jezdit prakticky zadarmo. I při veřejném nabíjení vychází provoz elektromobilu levněji než u dieselového vozu,“ uvádí Jakub Kott.
Po ČR jsou tisíce nabíjecích bodů. Síť by zvládla obsloužit i milion elektromobilů. Foto: Se souhlasem E.ON
Ceny veřejného nabíjení se pohybují mezi 1,50 a 2,5 korunami za kilometr v závislosti na typu nabíjení. Nejvíce zaplatí neregistrovaní řidiči při jednorázové platbě přes platební terminál.
Síť nabíječek předbíhá poptávku
Máte obavu o dostatek míst k nabíjení? Paradoxně má Česko jednu z nejhustších nabíjecích sítí v Evropě vzhledem k počtu elektromobilů. V zemi je přes 3 100 veřejných dobíjecích stanic s 5 500 nabíjecími body, zatímco registrovaných je pouze kolem 47 900 bateriových elektromobilů.
Foto: Se souhlasem E.ON
„Česká síť, tak jak je postavená dneska, by zvládla obsluhovat jeden milion elektromobilů,“ tvrdí Martin Klíma. E.ON plánuje do konce roku dosáhnout 1 500 dobíjecích bodů v 650 lokalitách. V nejbližších třech letech plánuje investovat 3 miliardy korun do rozvoje sítě.
Zkušenost mění názor
Klíčem k překonání skepticismu je podle odborníků osobní zkušenost. Výrazně větší zkušenosti s elektromobily mají mladí lidé do 35 let z větších měst nad 100 000 obyvatel.
- Foto: Se souhlasem E.ON
„Každému říkám, zkuste si to, vyzkoušejte si sednout do elektromobilu. Nemusí to být pro každého, ale zkuste si to a pak hodnoťte,“ doporučuje Martin Klíma.
Češi stále preferují spalovací automobily, situace se ale postupně mění
Nejvíce Čechů (29 %) odrazuje na koupi elektromobilu jeho vyšší pořizovací cena. Pokud by ale auta různých typů pohonu měla stejnou pořizovací cenu i dojezd, 31 % Čechů by vybralo hybrid. Benzinový pohon by zvolilo 29 % lidí, diesel 16 %. Plně elektrický vůz by si i za těchto podmínek pořídilo pouze 9 % Čechů.
Na potřebu další edukace ukazuje i další statistika. Třetina respondentů neví o žádných výhodách elektromobilů oproti spalovacím vozům. Přitom elektrická auta nabízejí např. nižší hlučnost, nulové lokální emise, možnost nabíjení doma a obecně nižší provozní náklady.
Foto: Redakce inSmart.cz
Česká elektromobilita má paradoxně jednu z nejlepších nabíjecích infrastruktur v Evropě a elektrická auta dosáhla parametrů srovnatelných se spalovacími vozy, ale veřejné mínění stále vychází z představ spíše než ze zkušeností. Klíčem k širšímu přijetí bude spíše osobní zkušenost uživatelů, než další technické vylepšení.
Zdroj: Tisková konference E.ON