Vědci z Kalifornie vyvinuli nový předpovědní systém, který zásadním způsobem mění výpočet dojezdu elektromobilu. Spoléhá se na reálná data, fyzikální modely a strojové učení, díky čemuž dosahuje vysoké míry přesnosti a spolehlivosti i v náročných podmínkách.
Řidičům elektromobilů by již brzy mohla odpadnout starost s hlídáním dojezdu jejich vozu během cesty. Inženýři z Kalifornské univerzity v Riverside vyvinuli nový diagnostický systém s názvem „State of Mission“ (SOM), který dokáže předpovídat, zda baterie dokáže bezpečně a úspěšně pohánět vozidlo na konkrétní cestě v reálných podmínkách.
Inteligentní správa spotřeby baterie
Nový systém byl veřejnosti představen v nedávné publikaci zveřejněné v časopise iScience. SOM při svých kalkulacích kombinuje datové učení a fyzikální modely. Na rozdíl od současných nástrojů, které zobrazují pouze procento nabití, u svých výpočtů model SOM navíc zohledňuje terén, teplotu a dopravní situaci, aby odhadl, zda vozidlo dokáže dokončit plánovanou trasu bez dalšího nabití. Činí tak prostřednictvím komplexní analýzy stavu baterie, včetně dat o nabití či vybití, jakož i využitím elektrochemických a termodynamických zákonů. Výsledkem je velmi přesná předpověď dojezdu, která je spolehlivá za různých dopravních podmínek. Systém SOM tak překlenuje propast mezi základním odhadem nabití baterie a reálným scénářem.
Nutno podotknout, že podobný systém ve svých vozidlech používá už řadu let i automobilka Tesla.

Technologie SOM by mohla uživatelům elektromotorů přinést komplexnější správu spotřeby energie zohledňující řadu vnějších faktorů. Foto: Freepik
Vědecký tým pro vývoj nové metody využil informace sdílené Oxfordskou univerzitou a agenturou NASA, která obsahují dlouhodobě shromažďovaná data o napětí, teplotě a výkonových cyklech současných baterií. Výsledky ukázaly, že SOM může snížit chyby předpovědi na pouhých 0,018 voltů u napětí a 1,37 °C u teploty, což je mnohem lepší výsledek než u současných diagnostických systémů. Na rozdíl od základního zobrazení nabití může systém řidičům sdělit, zda je nutné elektromobil dobíjet v polovině cesty, nebo v případě dronu vyhodnotit, zda-li je let kvůli povětrnostním podmínkám vůbec bezpečný.
Vědci doufají v komerční využití technologie
Autoři systému SOM jsou přesvědčeni o tom, že metoda může zvýšit bezpečnost a efektivitu elektrických vozidel, dronů a dokonce i systémů pro skladování energie. Operátoři tak mohou mnohem lépe plánovat, jak budou daná zařízení s energií hospodařit, a tím tak činit elektromotory výkonnější. Ačkoli tento rámec stále vyžaduje vysoký výpočetní výkon, odborníci se shodují na tom, že by SOM mohl najít uplatnění i mimo laboratorní podmínky.