Začátkem tohoto roku se objevily zprávy o zrušení chystaného titulu Just Cause 5 v polovině vývojového procesu, což zasadilo poslední hřebíček do rakve této akční sérii, vyznačující se obrovskými otevřenými světy, frenetickou akcí a spoustou destrukce. Generální ředitel Avalanche Studios Group to připisuje současnému složení týmu, který „ztratil svou identitu“.
Just Cause se může zařadit mezi série, které došly svému konci. Přestože vývoj pokračování pátého dílu skončil již začátkem letošního roku, šéf Avalanche Studios Christopher Sundberg vysvětlil příčinu až nyní. A fanouškům sdělil špatnou zprávu.
Další díl možná už nikdy neuvidíme
Sundberg uvedl, že za zrušení vývoje mohlo současné složení Avalanche, z týmu pracujícího na sérii Just Cause zůstal jen zlomek lidí. Vydání dalšího dílu by podle něj studio nezachránilo. A zřejmě k tomu nikdy nedojde.

Just Cause: série s velkým dopadem, které došel dech. Zdroj: Se svolením Avalanche Studios Group
Sundberg k tomu napsal: „Potřebuji znovu najít oheň v krbu, riskovat, štvát lidi a dělat hry, o kterých ostatní tvrdí, že jsou nemožné. Založil jsem Avalanche, abych prolomil zažité stereotypy, ne abych se do nich sám vešel.“
Za vinu to však dává i sobě. Neúspěch Just Cause 4 připsal tomu, že se „neochotně“ odklonil od kreativního vedení, aby mohl řešit další korporátní záležitosti, jako jsou problémy s vydavateli, složení týmu a jeho role a další. „Smutné, protože když se na Just Cause 4 dívám teď, je tak slibné,“ posteskl si Sundberg.
Úspěšná série, které došel dech
Just Cause debutoval v roce 2006. Etabloval se jako akční titul s obrovským otevřeným světem, jaký tu ještě nebyl. Byla to gigantická a ambiciózní hra, jež proměnila herní zážitek na konzolích PlayStation 2 a Xbox.
Hráči se mohli vtělit do fiktivní postavy tajného agenta Rica Rodrigueze, s nímž mohli rozmanitými způsoby cestovat po stejně tak fiktivních ostrovech. Plavání, ovladatelná vozidla, letecké prostředky, padák, hák či wingsuit, série nabízela obrovské možnosti dopravy, rozmanitý způsob boje díky rozsáhlému arzenálu zbraní a možnost kreativně využívat přirozené prostředí a infrastrukturu.
Od třetího dílu však sérii docházel dech, což se projevilo zejména u čtvrtého pokračování. Recenzenti a hráči kritizovali nezáživný příběh, repetitivní mise a s tím související „nízkou trvanlivost“. Nezachránily to ani přírodní katastrofy, které ve výsledku neměly na hratelnost žádný dopad, ani intenzivní destrukce.
Just Cause se vyznačovalo zběsilou akcí a intenzivní destrukcí. Zdroj: Se svolením Avalanche Studios Group
„Just Cause má tolik problémů: špatná grafika, špatný příběh a slabší hratelnost. Ale mise jsou zábavné do té míry, že byste to mohli akceptovat. Slabé doporučení,“ ohodnotil hru například server Kinglink Rewievs, který raději doporučil starší díly série.
Zdroje: Insider Gaming, Kinglink Rewievs


