Používání umělé inteligence se pro mladou generaci stává běžnou součástí života. Jak ukazuje soutěžní program Solve for Tomorrow, současní středoškoláci vnímají AI jako příležitost pro inovace, které mohou zlepšit životy lidí po celém světě. A letošní ročník se chlubí hned několika zajímavými projekty.
Mezi desítkou finalistů letošního ročníku jsou projekty jako chytré brýle pro nevidomé s AI obrazovým popisem okolí, aplikace pro zjednodušenou komunikaci neverbálních autistů nebo koncept AI společníka pro seniory žijící osamoceně.
18letý Jakub řeší, jak potlačit obavy seniorů z moderních technologií a získat jejich důvěru v systém virtuálního komunikačního partnera. Jakub našel inspiraci pro vlastní projekt u své babičky, která stejně jako třetina seniorů v Česku žije sama. Jak jí zajistit společnost a sociální interakci každý den? Student pražského gymnázia se rozhodl vyvinout AI společníka, který by v budoucnu mohl fungovat jako nonstop komunikační partner po telefonu. Nyní řeší největší překážku: jak přimět seniory, aby se AI nebáli?
Mladí se AI nebojí
Zatímco pro většinu Čechů je používání generativní AI zatím spíše výzvou, průzkum Deloitte ukázal, že ve věku do 25 let ji vyzkoušela více než třetina populace. „Studenti technologie přirozeně používají k usnadnění života a nebojí se s nimi experimentovat,“ vysvětluje Zuzana Mravík Zelenická ze Samsungu, který program pořádá.
Talentovaní mladí inovátoři pod vedením odborníků rozvíjejí své nápady od počáteční definice problému přes průzkum potřeb cílové skupiny až k funkčnímu prototypu produktu. Kromě AI projektů byly letos přihlášeny např. webové aplikace na výuku či organizaci škol nebo chytrá čtečka knih se zvukovými efekty pro „zábavnější“ čtení klasiky.
Nápad 19letého Ondřeje z Kroměříže má podle odborné poroty výborný potenciál. Jeho projektem je chytrá interaktivní čtečka pro zábavnější čtení klasických knih. Ta díky technologii sledování očí (Eye tracking) rozezná obsah právě čteného textu a dokreslí ho obrazovými a zvukovými efekty. Stránky mohou hořet, čtenář najednou uslyší výstřel nebo mu přes text přejede vůz. „Pro generaci lidí do 20 let, zvyklou na úderné obsahy ze sociálních sítí a internetu, to může být řešení, jak při čtení knih udržet pozornost a udělat klasické knihy pro mladé lidi atraktivnější,“ míní autor projektu.
„Cílem je ukázat studentům, jak s moderními nástroji mohou své plány zrealizovat a stát se průkopníky pozitivních změn,“ doplňuje Zuzana Mravík Zelenická. Vítěz třetího ročníku soutěže bude vyhlášen již 30. dubna.
Zdroj: Solve for Tomorrow