Nejde o nejrychlejší systém na světě – algoritmus min2phase z MIT to dokázal za 0,38 sekundy, jenže ten byl specificky napsán pro řešení Rubikových kostek. Tento systém nikoliv.
Průměrná rychlost systému umělé inteligence DeepCubeA z dílny University of California, Irvine (UC Irvine) je 1,2 sekundy na vyřešení kostky, přičemž průměrně na to potřebuje kolem 20 jednotlivých otočení. Pro představu: Současný lidský rychlostní rekord je 3,47 sekund na vyřešení a počet otočení u těch, co dokáží rychle Rubikovu kostku řešit, je kolem 50.
Jak vypadalo řešení Rubikovy kostky za 0,38 sekund?
10 miliard digitálních Rubikových kostek
DeepCubeA je neuronovou sítí strojového učení, která k nalezení řešení využívá zpětnovazebné učení; síť se z většiny učí sama, s jen minimálními zásahy svých stvořitelů.
Je unikátní v tom, že nebyla vytvořena specificky pro řešení Rubikových kostek, dokáže si poradit třeba i se Sokobanem nebo s Lights Out. Algoritmus by tak mohl mít širší dopady a uplatnit se i v jiných oblastech.
Výzkumníci z UC Irvine, kteří za algoritmem stojí, si navíc nejsou jisti, jak přesně algoritmus k řešením došel. Na začátku totiž DeepCubeA dostal v simulované, digitální verzi již vyřešenou kostku, kterou následně vědci náhodně změnili. Algoritmus se následující dva dny sám učil, jak co nejefektivněji dospět k řešení Rubikových kostek. DeepCubeA dostal 10 miliard kombinací a měl je ideálně řešit ve 30 nebo méně otočeních.
Následný test na tisíci kombinacích dopadl velmi dobře. AI jej vyřešila vždy, obvykle (60 %) navíc při minimálním možném počtu otočení.
Zdroj: Engadget