Společnost Amazon ukázala veřejnosti svůj dosud nejvíce automatizovaný sklad, který je předzvěstí zásadních změn ve firemním přístupu v oblasti logistiky. Velkou roli v robotizaci centra sehrála umělá inteligence.
Nejpokročilejší centrum Amazonu umístěné ve Shreveportu v americkém státě Lousiana působí i v kontextu současných technologií jako komplex z budoucnosti. Velkosklad o pěti podlažích má celkovou rozlohu více než 2,7 milionů metrů čtverečních, což z něj činí jedno z největších pracovišť společnosti. Ačkoliv zde většinu práce zastanou roboti, měl by závod po plném uvedení do provozu nabídnout pozice až pro 2 500 zaměstnanců.
Amazon v distribučním centru nasadil svou flotilu robotů
Zástupci Amazonu uvádí, že ve skladu byla zavedena technologická řešení ve všech klíčových výrobních oblastech závodu. Tato infrastruktura zaměstnancům pracovat společně s rostoucí flotilou robotických systémů způsobem, který údajně nebyl dosud možný. Srdcem centra budou stávající robotické technologie společnosti Amazon, včetně trojice robotických ramen Robin, Cardinal a Sparrow, která třídí, stohují a konsolidují miliony objednávek. Právě poslední zmiňovaný robot, Sparrow, dokáže díky nejnovějším upgradům zpracovat více než 200 milionů unikátních produktů různých velikostí. Využívá přitom pokročilé počítačové vidění a umělou inteligenci.
Amazon rovněž představil i inovovaný systém Proteus, který zvládá automatizovaný pohyb okolo lidí, převeze velký náklad a doručí jej přesně tam, kam je potřeba. Robot také prošel ostrým testováním v terénu, aby si společnost ověřila, že získá podporu ze strany zaměstnanců. Celou logistiku pak zaštiťuje robot Sequioa, schopný ukládat více než 30 milionů položek.
Společnost věří, že jí modernizace pomůže v boji s dravou konkurencí
Internetový gigant uvedl, že s nasazením nové generace robotických technologií na svých pracovištích očekává nárůst počtu zaměstnanců, protože se objeví více příležitostí pro kvalifikovanou práci. Předpokládá se, že bude potřeba posílit zejména pozice pro údržbu robotizované techniky, a to možná až o 30 %. Modernizace se ale Amazonu v konečném důsledku vyplatí – logistika vyřizování objednávek by se měla zrychlit zhruba o čtvrtinu, a díky novému systému bude možné doručit více zásilek hned v den objednání.
Nové distribuční centrum představuje určitý odklon od předchozí strategie společnosti Amazon, která spočívala v postupném zavádění robotů do stávajících pracovních postupů. Sklad v Shreveportu však byl od základu navržen k maximálnímu využití automatizovaných procesů. Změna firemního konceptu přichází v době, kdy Amazon čelí rostoucí konkurenci v oblasti rychlých doručovacích služeb. Cílem společnosti je tak využít robotické systémy na maximum, a dosáhnout zvýšení efektivity a konkurenceschopnosti na , a postupně snad i světovém trhu.
Úvodní foto: Unsplash