Velká kauza Cambridge Analytica poznamenala nejen svět technologií, ale překročila hranice i do byznysu a mainstreamových médií. Pro další velikány průmyslu – Google, Amazon nebo Apple – to znamená budíček: lidé se zajímají o to, co s jejich daty děláme.
Apple před týdnem tiše změnil svá pravidla používání App Storu pro vývojáře, kde je nově kladen mnohem větší důraz na ochranu dat uživatelů. Formulace, která vývojářům umožňovala sbírat informace o kontaktech majitele iPhonu a sdílet data i bez souhlasu zákazníka, nenápadně zmizela.
Téměř jistě je cílem změnit zabránit dlouholeté praxi méně morálních aplikací. Ty si vyžádají přístup ke kontaktům uživatele v mobilu (běžné i na Androidu) a pak jej používají pro marketing nebo prodej informací třetím stranám – samozřejmě bez povolení všech známých, kolegů a přátel v adresáři majitele iPhonu. Jde o běžnou taktiku na vydělávání peněz a podporu růstu, jak poznamenává agentura Bloomberg, která zprávu přinesla jako první.
Apple si chrání reputaci, Facebook kritizuje
Právě sdílení informaci přátel bez jejich povolení je to, co dostalo Facebook do potíží. Apple se nezdráhal Facebook kritizovat a změna pravidel App Storu je viditelně na vlastní ochranu. Americkou firmu s věrnou uživatelskou základnou, která silně staví na vlastní reputaci, by podobná aféra poškodila ještě mnohem víc než sociální síť.
Apple mimochodem změny neohlásil veřejně. Na vlastní vývojářské konference ze 4. června sice ohlásil změny v nastavení soukromí u svého prohlížeče Safari, o změnách u App Storu však nepadlo ani slovo.
Výslovně zakázáno je také vytváření databází z informací v adresáři majitele iPhonu a následné sdílení a prodej této databáze třetím stranám. Aplikace také nyní nemohou požádat o přístup ke kontaktům uživatele, specifikovat proč, a následně k databázi přistoupit znovu z jiných důvodů. Musí znovu požádat o povolení.
Za porušení pravidel následuje ban.
Seznam kontaktů v iPhonu obsahuje telefonní čísla, e-mailové adresy, profilové fotografie členů rodiny, přátel, kolegů a dalších známostí. Vývojáři tak mohou z adresáře získat obrovské množství pro ně užitečných, potenciálně prodejných dat. Po změnách už by tato praxe neměla být možná, nebo alespoň výrazně složitější a se souhlasem uživatele.