Německý výrobce automobilů Audi v poslední době sklízí úspěch na poli elektrických automobilů se svou modelovou řadou e-tron. Mezitím však vyvinula také jiný, pro značku poměrně neobvyklý projekt, a sice elektrické kolo.
Vývoj technologií elektromotorů doslova mění koncept mobility tak jak jsme jej donedávna znali. Ačkoliv se drtivá většina aplikací elektrického pohonu aktuálně točí okolo osobních a nákladních automobilů, tu a tam se objeví i jiné využití pro tyto motory. Aktuálně si s myšlenkou rozšířit hranice svých možností pohrává automobilka Audi, která začátkem března představila jeden ze svých nejnovějších počinů, elektrické kolo.
Podle oficiální zprávy společnosti zatím bicykl nemá specifické modelové označení, svým designem a zpracováním však odkazuje na řadu závodního speciálu Audi RS Q e-tron, který automobilka nabízí například závodníkům slavného Dakaru, a jehož historie sahá až do 80. let minulého století. Stěžejními prvky tohoto horského kola jsou tedy víceúčelovost, maximální výkon a překonávání výzev v terénu.
Výkonný motor Fantic nabízí solidní výkon i čtyři stupně rychlosti
V případě elektrokol asi není na místě hovořit o pohledu „pod kapotu“, přesto je však u kola Audi motor alfou a omegou celého konceptu. Akumulátor pochází z dílny výrobce motorů Fantic. Jedná se o 36-voltovou baterii o kapacitě 720 Wh, která pohání motor Brose S-MAG o výkonu až 250 W a točivém momentu dosahujícím 90 Nm.
Ačkoliv by svým vzhledem i funkcemi kolo našlo své využití zejména v rámci terénní cyklistiky a enduro, Audi hlásá, že jde skutečně o všestranný dopravní prostředek, který lze využít i pro běžné rekreační účely. Díky rámu z lehkého hliníku, plnému odpružení a speciálnímu vzorku pneumatik je tak jízda plynulá i na nezpevněném povrchu.
Elektromotor Fantic poskytuje během jízdy celkem čtyři úrovně elektrické asistence: Eco, Tour, Sport a Boost. Eco při jízdě vhodným způsobem kloubí maximální účinnost a dojezd, zatímco Tour přináší výraznou úroveň elektrické podpory. Sport byl navržen k odpovídajícímu výkonu pro profesionální i amatérské cyklisty v rámci aktivního pohybu v terénů, a režim Boost poskytuje maximální úroveň elektrické asistence pro náročné, kopcovité trasy.
Na řídítkách pak nechybí digitální displej, který indikuje například rychlost či stav nabití baterie.
Může si elektrokolo od Audi najít své zákazníky?
Na první pohled neobvyklá kombinace jména špičkové automobilky a cyklistiky není až tak revoluční. V roce 2021 přišla s podobnou myšlenkou například společnost Porsche, která představila e-bike s cenovkou mezi 200 000 a 250 000 korunami. Audi v tomto ohledu nepřináší žádnou cenovou revoluci, a z hlediska nákladů se tak pohybuje na stejné hranici. Je zřejmé, že pořizovací náklady v sobě zahrnují také příplatek za luxusní značku, otázkou však zůstává, zda-li dokáže kolo z dílny Audi obstát na poli konkurence, a poskytnout tak za danou cenu dostatečný a odpovídající výkon.
Tak to bude muset být hodně velký a dobře finančně situovaný EKO fanatik co si tohle koupí za 200 – 250 000 Kč.
To si raději připlatím sto táců na S-Workse
😀 😀 😀 Tak jo no 😀 Už se těším na auto od Specialized (např.) … Tak jo, tohle si asi moc bikerů nepořídí, ale už se těším na ty Audi-točvolanty na elektrokolech na cyklostezkách a silnicích, kdy se z nich najednou stanou velcí cyklisté 😀