Německý výrobce automobilů Audi v poslední době sklízí úspěch na poli elektrických automobilů se svou modelovou řadou e-tron. Mezitím však vyvinula také jiný, pro značku poměrně neobvyklý projekt, a sice elektrické kolo.
Vývoj technologií elektromotorů doslova mění koncept mobility tak jak jsme jej donedávna znali. Ačkoliv se drtivá většina aplikací elektrického pohonu aktuálně točí okolo osobních a nákladních automobilů, tu a tam se objeví i jiné využití pro tyto motory. Aktuálně si s myšlenkou rozšířit hranice svých možností pohrává automobilka Audi, která začátkem března představila jeden ze svých nejnovějších počinů, elektrické kolo.
![Obrázek: Audi posouvá hranice e-mobility. Na trh přináší poměrně netradiční elektrický dopravní prostředek Obrázek: Audi posouvá hranice e-mobility. Na trh přináší poměrně netradiční elektrický dopravní prostředek](https://1501573522.rsc.cdn77.org/wp-content/uploads/2023/03/32305-as20225087-scaled.jpg)
Společnost Audi přináší na trh své první elektrokolo. Zdroj: Se souhlasem Audi
Podle oficiální zprávy společnosti zatím bicykl nemá specifické modelové označení, svým designem a zpracováním však odkazuje na řadu závodního speciálu Audi RS Q e-tron, který automobilka nabízí například závodníkům slavného Dakaru, a jehož historie sahá až do 80. let minulého století. Stěžejními prvky tohoto horského kola jsou tedy víceúčelovost, maximální výkon a překonávání výzev v terénu.
Výkonný motor Fantic nabízí solidní výkon i čtyři stupně rychlosti
V případě elektrokol asi není na místě hovořit o pohledu „pod kapotu“, přesto je však u kola Audi motor alfou a omegou celého konceptu. Akumulátor pochází z dílny výrobce motorů Fantic. Jedná se o 36-voltovou baterii o kapacitě 720 Wh, která pohání motor Brose S-MAG o výkonu až 250 W a točivém momentu dosahujícím 90 Nm.
Ačkoliv by svým vzhledem i funkcemi kolo našlo své využití zejména v rámci terénní cyklistiky a enduro, Audi hlásá, že jde skutečně o všestranný dopravní prostředek, který lze využít i pro běžné rekreační účely. Díky rámu z lehkého hliníku, plnému odpružení a speciálnímu vzorku pneumatik je tak jízda plynulá i na nezpevněném povrchu.
![Obrázek: Audi posouvá hranice e-mobility. Na trh přináší poměrně netradiční elektrický dopravní prostředek Obrázek: Audi posouvá hranice e-mobility. Na trh přináší poměrně netradiční elektrický dopravní prostředek](https://1501573522.rsc.cdn77.org/wp-content/uploads/2023/03/32304-A230310large-scaled.jpg)
Předlohou pro design bicyklu byl závodní model Audi RS Q e-tron. Zdroj: Se souhlasem Audi
Elektromotor Fantic poskytuje během jízdy celkem čtyři úrovně elektrické asistence: Eco, Tour, Sport a Boost. Eco při jízdě vhodným způsobem kloubí maximální účinnost a dojezd, zatímco Tour přináší výraznou úroveň elektrické podpory. Sport byl navržen k odpovídajícímu výkonu pro profesionální i amatérské cyklisty v rámci aktivního pohybu v terénů, a režim Boost poskytuje maximální úroveň elektrické asistence pro náročné, kopcovité trasy.
Na řídítkách pak nechybí digitální displej, který indikuje například rychlost či stav nabití baterie.
![Obrázek: Audi posouvá hranice e-mobility. Na trh přináší poměrně netradiční elektrický dopravní prostředek Obrázek: Audi posouvá hranice e-mobility. Na trh přináší poměrně netradiční elektrický dopravní prostředek](https://1501573522.rsc.cdn77.org/wp-content/uploads/2023/03/32307-as20225091-scaled.jpg)
Horské kolo je určeno primárně do terénu, využítí však prý najde i v rámci silniční cyklistiky. Zdroj: Se souhlasem Audi
Může si elektrokolo od Audi najít své zákazníky?
Na první pohled neobvyklá kombinace jména špičkové automobilky a cyklistiky není až tak revoluční. V roce 2021 přišla s podobnou myšlenkou například společnost Porsche, která představila e-bike s cenovkou mezi 200 000 a 250 000 korunami. Audi v tomto ohledu nepřináší žádnou cenovou revoluci, a z hlediska nákladů se tak pohybuje na stejné hranici. Je zřejmé, že pořizovací náklady v sobě zahrnují také příplatek za luxusní značku, otázkou však zůstává, zda-li dokáže kolo z dílny Audi obstát na poli konkurence, a poskytnout tak za danou cenu dostatečný a odpovídající výkon.
Tak to bude muset být hodně velký a dobře finančně situovaný EKO fanatik co si tohle koupí za 200 – 250 000 Kč.
To si raději připlatím sto táců na S-Workse
😀 😀 😀 Tak jo no 😀 Už se těším na auto od Specialized (např.) … Tak jo, tohle si asi moc bikerů nepořídí, ale už se těším na ty Audi-točvolanty na elektrokolech na cyklostezkách a silnicích, kdy se z nich najednou stanou velcí cyklisté 😀