Norská společnost Yara brzy otestuje v praxi první autonomní nákladní loď s nulovými emisemi na světě. Pokud vše půjde podle plánu, uskuteční loď do konce roku svou první cestu mezi dvěma norskými městy bez posádky na palubě. Místo toho bude její pohyb monitorován ze tří řídicích datových center na pevnině.
Nejedná se o první autonomní loď jako takovou – ve Finsku byl v roce 2018 spuštěn na vodu autonomní trajekt – ale podle tvůrců se jedná o první plně elektrickou kontejnerovou loď. Loď Yara Birkeland, vyvinutá chemickou společností Yara International, byla navržena tak, aby minimalizovala emise oxidů dusíku vznikající při spalování fosilních paliv, což jsou toxické znečišťující látky a skleníkové plyny, a oxidu uhličitého. Dalším cílem je přesunutí nákladu ze silnic na moře.
Podle Mezinárodní námořní organizace se lodní doprava v současnosti podílí na celosvětových emisích skleníkových plynů 2,5 až 3 %. Téměř veškerá elektřina v Norsku se vyrábí ve vodních elektrárnách, které jsou obecně považovány za jedny z nejčistších zdrojů elektrické energie.
Obří 7MWh baterie se bude nabíjet v přístavu
Koncepce lodi byla poprvé navržena v roce 2017 a vznikla ve spolupráci s technologickou firmou Kongsberg Maritime a stavitelem lodí Vard. Podle Jona Slettena, ředitele továrny společnosti Yara v norském Porsgrunnu, bude schopna přepravit 103 kontejnerů a bude dosahovat maximální rychlosti 13 uzlů, přičemž bude využívat baterii o kapacitě 7 MWh.
Podle jeho slov se bude nabíjet v přístavišti před plavbou do kontejnerových přístavů podél pobřeží a pak zase zpět, čímž ročně nahradí kolem 40 000 jízd kamionů.
Kromě toho, že je autonomní loď na elektřinu ekologičtější než běžné nákladní lodě, je podle společnosti Sletten její provoz nákladově efektivnější. Zpočátku bude nakládka a vykládka lodi stále vyžadovat lidi, ale podle Slettena budou všechny operace nakládky, vykládky a kotvení, včetně kotvení a vyvazování lodi, v budoucnu taktéž probíhat pomocí autonomní technologie. To bude zahrnovat vývoj autonomních jeřábů a portálových přepravníků – vozidel, která umísťují kontejnery na lodě.
Loď Yara Birkeland měla původně vyplout již v loňském roce, ale pandemie Covid-19 a logistické problémy zpozdily její spuštění. „Na začátku jsme přecenili její rozsah a začali jsme s příliš mnoha souběžnými činnostmi,“ říká Sletten. Sletten doufá, že loď letos přepraví svůj první kontejner z města Herøya do norského Breviku.
Úprava legislativy byla nutná, na projekt čeká řada výzev
Projekt si také vyžádal vypracování předpisů ve spolupráci s norskými námořními úřady, aby se autonomní loď mohla poprvé pohybovat po námořních trasách.
Rudy Negenborn, profesor námořních a dopravních technologií na Technické univerzitě v nizozemském Delftu, tvrdí, že plně autonomní plavidla, jako je Yara Birkeland, jsou budoucností. Dodává však, že než bude možné autonomní lodě využívat pro komerční dálkové námořní cesty, je třeba překonat mnoho problémů. Především navigace ve velkých přístavech (na rozdíl od relativně klidných vnitrozemských přístavů, do kterých bude Yara Birkeland plout) by mohla být problémová.
„V určitém okamžiku budou muset tyto lodě začít vzájemně komunikovat, aby si mohly vyměňovat informace a vytvářet cesty, které si nebudou odporovat,“ říká. Negenborn dodává, že bez posádky na palubě, která by prováděla kontroly údržby, by autonomní lodě potřebovaly vestavěné autodiagnostické systémy se schopností odhalit a odstranit problémy nebo přivolat lidskou pomoc. Kromě technických otázek ale existují také právní důsledky při cestování mezi zeměmi.
„Loď Yara Birkeland bude operovat podél norského pobřeží, ale pokud by se vydala dále, mohla by narazit na jiné teritoriální oblasti, kde by platila jiná pravidla a předpisy, které by bylo nutné dodržovat,“ říká Negenborn. „A kdo ponese odpovědnost v případě, že se něco pokazí?“
Ačkoli zatím společnost Yara International nemá v plánu provozovat další autonomní lodě, podle Slettena se v budoucnu dočkáme využití technologie autonomního řízení s prvky umělé inteligence i na komerčních lodích. „Na zámořských lodích si ještě nějakou chvíli počkáme, ale prvky umělé inteligence se v lodní dopravě používají již dnes, pokud jde o kotvení a plavbu,“ říká. „Myslím, že se v budoucnu dočkáme přidání dalších částečně autonomních prvků.“
Kurýry nahrazují vozítka bez řidičů, pizzu už vozí až před dveře. Čtvrtinu pracovních pozic ohrozí automatizace a robotizace, říká americká studie.
Budoucnost patří autonomní dopravě, robotizaci a umělá inteligenci
Rychlý vývoj technologií dává naději, že se v nejbližší dekádě dočkáme rozšíření automatizace i do oblastí, kde zatím pokulhávala. Autonomní doprava, robotizace nových odvětví a umělá inteligence dokáží změnit obory k nepoznání. Lodní doprava je jedním z nich.