Norsko nasadí první bezdrátové rychlonabíjecí stanice pro elektromobily na světě

Na indukci založený systém bezdrátového nabíjení má umožnit snazší nabíjení především taxíků, pilotní projekt se uskuteční v hlavním městě Oslu.

Norsko patří mezi průkopníky elektrických vozidel; do roku 2025 země chce, aby všechna nová auta prodávaná v zemi byla elektrická. Už nyní je v zemi nejvyšší počet elektrovozů v přepočtu na počet obyvatel a v prodejích elektromobilů překonává dokonce i Německo – každý třetí zakoupený vůz je elektrický.

Více o elektromobilech:

Obrázek: Norsko nasadí první bezdrátové rychlonabíjecí stanice pro elektromobily na světě

Nabíjení bývá poněkud nevzhledné.

Elektrika, elektrika, proč se nás tak mocně týká

Bezdrátové nabíjení mají zajistit nabíjecí desky umístěné přímo v silnici, které se napojí na přijímače v taxících a tím nabíjení umožní. Finská společnost Fortum, která řešení buduje, se spoléhá na indukci, ta je podle ní energeticky úspornější než standardní metody nabíjení vozidla.

Nabíjení bez kabelů má také pomoci odstranit část současných neduhů elektrických automobilů (kterých je poměrně hodně). K tomu ale bude potřeba značné rozšíření technologie, což prozatím nehrozí a omezí se skutečně jen na taxi službu v Oslu. Infrastrukturní problémy, které vznikají z nutnosti automobil pravidelně nabíjet po poměrně málo ujetých kilometrech, jsou nepříjemné a širšímu přijetí elektromobilů brání.

Norsko je logickou oblastí rozvoje pro elektrovozidla vlivem unikátní kombinace několika faktorů. První je nízký počet obyvatel – 5,3 miliony jsou pouhou polovinou populace podstatně menší ČR, což snižuje možnost výpadku elektrické sítě vlivem příliš mnoha zapojených aut najednou a umožňuje vyšší flexibilitu u budování infrastruktury. Druhým je sociální stát v Norsku: majitelé elektromobilů dostávají určité benefity typu volného parkování. Země je navíc ekonomicky vyspělá.

Obrázek: Norsko nasadí první bezdrátové rychlonabíjecí stanice pro elektromobily na světě

Výhodou severské země je také snazší úprava legislativy; přestože má Norsko řadu vazeb na Evropskou unii a USA a je součástí Schengenského prostoru, není země členem EU.

Zdroj: 1, 2

avatar
1 Vlákna diskuze
0 Vláken s odpovědí
0 Sledujících
 
Komentář s nejvíce reakcemi
Nejrušnější vlákno komentářů
1 Autoři komentářů
Milan Autoři posledních komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Milan
Čtenář
Milan

Hmmm v Norsku si lidé kupují elekroauta jen proto, že nákup dotuje Norský stát miliardami euro ročně. Komické na tom je kde na to Norové berou peníze – no přece z těžby a prodeje špinavé ropy k nám….:) My ale netěžíme ropu a ani omylem nemáme jako stát peníze dotovat… Číst více »

Blockchain a kryptoměny Chytrá domácnost Chytrá města Chytrá věda Chytrá zábava Chytrá zařízení Chytré aplikace Chytré automobily Chytré studie Chytré technologie Chytré zprávy IoT Průmysl 4.0 Tiskové zprávy
Obrázek: Používejte Firefox, je jediný bezpečný, radí německý BSI
Používejte Firefox, je jediný bezpečný, radí německý BSI
Obrázek: Český robotický vysavač TESLA v testu: RoboStar T80 Pro funguje i bez Wi-Fi
87%
Český robotický vysavač TESLA v testu: RoboStar T80 Pro funguje i bez Wi-Fi
Obrázek: Konec televizního vysílání DVB-T se blíží: Kdy skončí přechod na DVB-T2?
Konec televizního vysílání DVB-T se blíží: Kdy skončí přechod na DVB-T2?
Obrázek: A zase jinak: Tesla si rozmyslela svůj plán na uzavření kamenných obchodů, místo toho zdraží automobily
A zase jinak: Tesla si rozmyslela svůj plán na uzavření kamenných obchodů, místo toho zdraží automobily

Kromě nového základního Modelu 3 za 35 000 dolarů se o 3 % zvýší ceny všech vozů Tesly. Firma Elona Muska...

Zavřít